Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.
Miltä kesä kuulostaa? Iloiselta puheensorinalta kesän tapahtumissa, nikkaroinnin ääniltä pihoilla ja puutarhoissa, kepeältä askellukselta luonnossa, airojen vedoilta järvenselällä ja lempeiltä löylyiltä mökkisaunassa.
Kantar TNS selvitti suomalaisten kesäsuunnitelmia, ja hyvältähän ne kuulostavat! Tänä kesänä aiomme nauttia kotimaan tarjonnasta ja tapahtumista. Kesältä odotetaan etenkin elämyksiä, ja suunnitelmia tehdään paljon myös spontaanisti pitkin kesää. Rahaa käytetään muita vuodenaikoja enemmän, ja rahankäyttö tulee kasvamaan viime kesästä.
Ääni viestii vastaanottajalleen tunnetasolla, millainen brändi häntä puhuttelee. Useat tutkimukset osoittavat, että reagoimme vahvemmin kuultuun kuin visuaaliseen mainontaan. Kaupallinen radio tavoittaa 70 prosenttia suomalaisista läpi kesän. Radio onkin suosituin kesämedia ja Bauer Media kaupallisen radion kuuntelun ykkönen. Yli 1,1 milj. 25-54 -vuotiasta suomalaista viihtyy kesäisten sisältöjemme parissa viikoittain.
Äänessä kannattaa siis olla pitkin kesää! Radion rooli kampanjan huomioarvon rakentajana on muihin mediaryhmiin verrattuna suuri, ja radio mukana mediamixissä kasvattaa myös muiden medioiden tehoa. Tuore analyysi ekonometrisistä mallinnuksista vahvistaa, että myös radiomainonnan ROMI ja myyntivaikutukset ovat merkittäviä.
Me autamme yritystäsi saamaan äänensä kuuluviin.
Rahankäyttö kasvaa merkittävästi kesäkuukausina. Peräti 76 prosenttia suomalaisista aikoo käyttää rahaa tänä kesänä yhtä paljon tai enemmän kuin aiempina kesinä. Edelliseen kesään verrattuna jonkin verran enemmän rahaa käyttävien osuus on kasvanut lähes kolmanneksella. Ainoastaan iäkkäämpien ikäryhmien rahankäyttö on tasaista läpi vuoden.
Tänä vuonna hankintoja ja menoja suunnitellaan joustavasti pitkin kesää, lyhyelläkin tähtäimellä ja spontaanisti. Viidennes suomalaisista ei tee kesäsuunnitelmia etukäteen. 44 prosenttia tekee kesän hankintapäätökset viime tipassa, 32 prosenttia ei suunnittele kesän hankintoja etukäteen lainkaan.
Ihmiset kaipaavat ideoita ja inspiraatiota. Yksi tehokas tie kesälompakoiden luokse on radio. Kuuntelu lisääntyy kesällä, ja radio liikkuu suomalaisten mukana kesän riennoissa ympäri kotimaata. Yli puolet suomalaisista kokee, että radio kuuluu kesäpäiviin ja juontajien kiinnostavat tarinat ja keskustelut keventävät päivää. Neljännes kokee saavansa hyviä vinkkejä sekä audiomainoksista että juontajien tarinoista.
käyttää tänä kesänä enemmän rahaa kuin muina vuodenaikoina
käyttää enemmän rahaa kuin aiempina kesinä
Kotimaan matkailu kasvattaa suosiotaan, ja yli puolet suomalaisista aikoo matkailla kotimaassa (kasvua +16 % ed. kesään verrattuna). Kotimaan lomamatka sisältyy 40 prosentilla kesän kolmen tärkeimmän hankinnan joukkoon (kasvua +21 % ed. kesään verrattuna).
Ulkomaan matkailuaikeet ovat palanneet koronaa edeltävälle tasolle. 20 prosenttia suomalaisista suunnittelee ulkomaan matkaa (kasvua +67 % edelliseen kesään verrattuna), mutta ulkomaanmatkasta luovutaan herkästi, mikäli oma taloudellinen tilanne niin vaatii. Risteilyllä käyminen lukeutuu joka viidennen kesäsuunnitelmiin.
Yli 40 prosenttia suomalaisista viettää aikaansa piha- ja puutarhatöiden parissa kotona ja mökillä. Joka neljäs laskee niihin liittyvät ostokset kesän tärkeimpiin hankintoihin.
Urheilutapahtumat, kesäteatterit, festarit ja muut kesätapahtumat löytyvät lähes joka kolmannen kesäsuunnitelmista (kasvua +56 % ed. kesään verrattuna). Ne kuuluvat myös yhä suuremman joukon kesäsuunnitelmiin. Myös kesäterassit ja ravintolassa ruokailu ovat edelliseen kesään verrattuna yhä useamman suunnitelmissa.
Olemalla äänessä pitkin kesää vaikutat kesän suunnitelmiin ja spontaaneihin valintoihin. Radio on kesämedia nro 1!
suunnittelee lomamatkaa kotimaassa
suunnittelee lomamatkaa ulkomailla
Samalla kun monesta muusta mediasta pidetään kesällä hieman hengähdystaukoa, kaupallinen radio tavoittaa 70 prosenttia suomalaisista viikoittain ja kuunteluajat ovat pitkiä. Kuunteluaan alkuvuoteen verrattuna kasvattavat etenkin lapsiperheet (lapset <17 v.), 25—54-vuotiaat sekä yli 55-vuotiaat. 15—24- vuotiaat lisäävät kesällä etenkin digitaalisen audion kuuntelua. Radio pitää ajan tasalla päivän uutisista ja tapahtumista. Mieluisan musiikin lisäksi juontaja pitää seuraa ja keventää kesäpäiviä. Radiota kuunnellaan niin rentoutuessa kuin ystävien kanssa hengaillessa, ruokaa laittaessa, koti- ja pihatöiden ohessa sekä kuntoillessa. Mökkimatkat ja kotimaan roadtripit nostavat auton kesän ylivoimaisesti suosituimmaksi kuuntelupaikaksi. Suunnitelmia ja hankintoja tehdään spontaanisti pitkin kesää. Olemalla äänessä tehostat markkinointisi huomioarvoa, Total ROMIa ja myyntivaikutuksia. Inspiroi, tarjoa virikkeitä ja vaikuta valintoihin.
kokee radion luovan hyvää tunnelmaa kesäpäiviin
kokee juontajien tarinoiden keventävän päivää
”Sijoitimme radioon 10 % mediainvestoinneista ja se toi 12 % kaikesta uusasiakaslisämyynnistä.” Ulla Koivula, Moi Mobiili |
|
”Radiomainonnan ROMI on keskimääräistä korkeampi ja sen trendi on kasvava.” Mirka Rikman ja Ilkka Keskiväli, Dagmar | |
”Myyntivaikutus näkyy jopa 8 viikkoa radiokampanjan päättymisen jälkeen.” Ulla Koivula, Moi Mobiili | |
”Total ROMI on merkittävästi korkeampi kun radiomainonta on mukana mediamixissä.” Mirka Rikman ja Ilkka Keskiväli, Dagmar | |
”Digikanavien ROI kasvaa kun olemme äänessä radiossa.” Ulla Koivula, Moi Mobiili | |
”Audion merkitys kasvaa. Brändin yhtenäinen ja tunnistettava äänimaailma tuo lisätehoa kampanjointiin.” Mirka Rikman ja Ilkka Keskiväli, Dagmar | |
”Jos brandbookista puuttuu audioslide, se kannattaa sinne lisätä. Nuoret sukupolvet kulkevat kuulokkeet korvilla.” Katariina Harteela, Reaktor |
• Kesätutkimus 2022, Kantar TNS
• KRT 1-3/2021 sekä 6-8/2021
• Dagmarin ROMI-benchmarkin meta-analyysi 2018-2021
• Vaikuttavan audiomarkkinoinnin avaimet, vol. 7
• Audio Landscape 2022