Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.
Audio Landscape 2022
Elämme läpimurtoa, jossa ääni otetaan mukaan strategisessa suunnitteluvaiheessa siinä missä visuaaliset elementitkin. Eikä kyse ole ohimenevästä villityksestä, vaan pysyvästä toimintamallin muutoksesta.
Oli kyse sitten audiospotin sisällöstä tai median käytöstä, perinteisiä tapoja tehdä yritetään muuttaa. Kyllästyminen vanhoihin tuttuihin mainoksiin ja niiden rakenteisiin, luotto kuulijan medianlukutaitoon ja kriittisyyteen sekä audiomaailman löytöretkeily ovat heränneet.
Osa uusista sukupolvista saattaa tuntea perinteisen audiomainosformaatin vieraannuttavaksi. Heillä kulutus keskittyy niin paljon erilaisiin, normaalia puhekieltä käyttävien vaikuttajien seuraamiseen, että perinteinen mainonta alkaa kuulostaa irti todellisuudesta olevalta.
Mainonta kuulostaa siirtyneen vaikuttajamarkkinoinnin esiinmarssin myötä kulttuurisesti hyväksyttävämmäksi mm. artistien keskuudessa. Tässä yhtälössä on monta voittajaa artistien saadessa reippaasti promoa, tuotteen julkisuutta ja kuluttajan viihdettä.
Isojen artistien mainonnassa mukana oleminen tehdään niin alleviivaavasti, että nykyajan medialukutaitoinen nuorikin hyväksyy sen. Ironia mainonnasta tulee ilmi rivien välistä, mutta kääntyy brändille myönteiseksi. Päälle liimattua tuotesijoittelua ei tarvita.
→ Aihe on kuunneltavissa myös podcastina
Äänituotannoissa jylläävät trendit, Suomessa ja maailmalla. | |
Luovuus kukoistaa kun audiosuunnittelu ei jää pelkän audiomainoksen varaan. | |
Audiomainonta kuuluu siirtyneen myös vaikuttajamarkkinnoinnin maailmaan. |
Kokonaisuuden muihin osioihin pääset allaolevien linkkien kautta. Koko esityksen voit ladata itsellesi tästä pdf-muodossa.
→ Miltä kotimainen audiomarkkina kuulostaa?
→ Digitaalinen audiomainonta 2022
→ Meneillään olevia digitaalisia kehityshankkeita
→ Aika viedä arvot myös audioon
→ Äänen ja audiomainonnan vaikuttavuus kasvussa
→ Audiosisältöyhteistyöt erottautumisen kulmakivenä
→ Kansainvälisten äänituotantojen helmiä
→ Audio ennenkuulumattomissa yhteyksissä
→ Äänenavaus vuoteen 2022
Audiomainonnan huomiotaherättävyyteen ja kiinnostavuuteen on mahdollista vaikuttaa monin tavoin. Ensimmäiset sekunnit kiinnittävät huomion, samoin draaman kaari, aitous ja relevanttius. Myös tarinan kertojalla on merkitystä.
World´s Smartest Radio Ad
Luovasta mediankäytöstä ja perinteen rikkomisesta toimii hyvänä esimerkkinä Smartin World´s Smartest Radio Ad, jossa radiomainos on 0,84 sekuntia pitkä. Smart kun mahtuu mihin tahansa väliin.
Just Eat
Snoop Doggin Just Eat -ruokakuljetuspalvelulle tekemä mainos poistaa termistä ”mainosmusiikki” kaiken epäuskottavuuden. Virkistävää on mm. pelottomuus: artisti on heittäytynyt oikeasti mukaan mainosleimaa pelkäämättä, asenne on lähinnä päinvastainen.
IKEA
Myös eri mediaympäristöt ja niiden poikkeavampi käyttö ovat pinnalla. IKEA Canada teki Spotifyhin rauhoittavan soittolistan, jonka väleissä se kuiski omaa mainontaansa vanhemmille. Koko konseptin idea oli pitää lapsi nukkumassa poistamalla kaikenlainen räiskivä huutomainonta ja soittamalla sopivan rauhallista musiikkia.
Progressive insurance
Progressive insurancen Daa Tadaa Birthdaa -spotissa kummallinen puhetyyli vertautuu näihin kummallisiin aikoihin ja kiinnittää varmasti huomion.
”Lähes kaikilta löytyy työkalut visuaalisuudesta kommunikointiin, mutta äänestä osaavat keskustella vain hyvin harvat.”
– Tony Hertz
luovan äänimainonnan guru
Ismo Heikkilä, Creative Director