Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.
Audio Landscape 2022
Bauer Media on kansainvälinen toimija, joka kehittää audioinnovaatioita niin, että ne hyödyttävät mahdollisimman montaa sen aktiivista markkinaa. Suomessa kehitystyötä tehdään kiinteänä osana yhteispohjoismaista toimintaa.
Audiossa on vielä paljon hyödyntämätöntä potentiaalia. Bauer Median audiokehitys pyrkiikin tarttumaan juuri näihin havaittuihin potentiaaleihin tuoden audiota kuluttajille uusin tavoin ja uusia kanavia pitkin. Seuraamme kehitystyössä aktiivisesti myös globaaleja trendejä, jotka antavat osaltaan tärkeää tietoa siitä, mihin kannattaa panostaa nyt ja seuraavaksi. Bauer Media on aktiivinen kehittäjä, joka panostaa siihen, että audiomarkkina voi kehittyä ripeästi ja jotta audio olisi ihmisten saatavilla entistä monipuolisemmin.
Suomessa kehityksen kulmakivet vuonna 2022 ovat uusien audiomainonnan ratkaisujen, kuten ohjelmallisen ostamisen lisäksi, muun muassa tekoälyäänen hyödyntäminen ja teknisten kyvykkyyksien parantaminen.
Sini Kervinen
Head of Digital Business
Kokonaisuuden muihin osioihin pääset allaolevien linkkien kautta. Koko esityksen voit ladata itsellesi tästä pdf-muodossa.
→ Miltä kotimainen audiomarkkina kuulostaa?
→ Digitaalinen audiomainonta 2022
→ Meneillään olevia digitaalisia kehityshankkeita
→ Aika viedä arvot myös audioon
→ Äänen ja audiomainonnan vaikuttavuus kasvussa
→ Audiosisältöyhteistyöt erottautumisen kulmakivenä
→ Kansainvälisten äänituotantojen helmiä
→ Audio ennenkuulumattomissa yhteyksissä
→ Äänenavaus vuoteen 2022
SAATAVUUS
Digiaudiomainontaa koskevat samat lainalaisuudet kuin muutakin digimainontaa. Mainonnan teknologian tulee vastata EU:n lainsäädännön vaatimuksiin läpinäkyvyyden ja lupakäytäntöjen suhteen. Teknologinen kehitys seuraa display-mainonnan jalanjälkiä.
JAKELU
Sisältöjen jakelukanavien määrä kasvaa. Markkinoita hallitsee kaksi eri jakelustrategiaa. Kuuntelu joko keskitetään omiin kanaviin tai sisällöt jaetaan siellä, missä kuulijatkin ovat. Kun kuuntelua keskitetään omiin kanaviin, on hyötynä monipuolisempi ymmärrys kuuntelijoiden käyttäytymisestä esimerkiksi mahdollisten kirjautumisten myötä.
PERSONOITU KOKEMUS
Kuuntelu- ja käyttökokemuksen tulee tuntua henkilökohtaiselta. Sisältöjen osuva suosittelu ja toimiva hakutoiminnollisuus ovat yhdet tärkeimmistä ominaisuuksista, joita kuuntelijat kaipaavat.
ÄÄNIOHJAUS
Erilaiset äänikomentoja vastaanottavat laitteet ja sovellukset yleistyvät. Ääniohjaus laajenee älypuhelimista älykaiuttimiin ja älykodin laitteisiin.
MAKSUMUURI
Sisältöjen kaupallistamismallit monipuolistuvat. Audiosisältöjä on mahdollista kuluttaa mainosrahotteisesti jatkossakin, mutta erilaisten maksumuurien ja maksumallien määrät ovat kasvussa. Myös suoratoistopalveluiden keskinäinen kilpailu käyttäjistä kovenee.
NÄYTÖLLISET ÄLYKAIUTTIMET
Älykaiuttimien käyttöaste kasvaa, ne kehittyvät näytöllisiksi ja saavat lisää älylaiteominaisuuksia. On mahdollista, että kun Suomen älykaiutinaika alkaa, ovat markkinoille vyöryvät laitteet ääniohjauslaitteiden sijaan jo näytöllisiä.
AUTOKUUNTELU
Autokuuntelu on yksi merkittävimmistä audiokuuntelun käyttöpisteistä. Siksi autoteollisuuden laitekehityksellä on suuri merkitys sille, missä muodossa audiota tulevaisuudessa kuunnellaan.
YHDISTETYT LAITTEET
Kirjautuminen ja cross-device –teknologian kehittyminen tulevat mahdollistamaan entistä paremman käyttäjäkokemuksen. Kuuntelija voi jatkaa kuuntelua sillä laitteella, joka on sillä hetkellä käytössä, kirjautumalla laitteisiin henkilökohtaisilla tunnuksillaan.
Tekoälyllä tuotettu puhesynteesi on valtavirtaa uutismedioissa myös Suomessa. Esimerkiksi voice.fi on tuottanut audiota osana verkkoartikkeleita jo hyvän aikaa. Äänenlaatu on erinomainen ja hyvin aidon kuuloinen. Voice.fi:n toteutuksessa hyödynnetään sekä Microsoftin, Amazonin että Googlen teknologioita.
Audioklippeihin voi liittää myös audiomainontaa, jota on perinteisesti totuttu kuulemaan vain audiopalveluissa. Audioklippi voi sisältää esimerkiksi prerollin ja postrollin. | |
Bauer Media tutkii tekoälyäänen mahdollisuuksia osana audiomainontaa, myös kansainvälisesti. |
Miltä puhesynteesillä toteuttu artikkelisisältö kuulostaa? Tutustu tästä.
Sini Kervinen, Head of Innovation