Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.
Audio Landscape 2022
Suomalaiset viihtyvät audion parissa erinomaisesti. Mediapäivästämme peräti viidennes kuluu audion parissa. Audiota kuunnellaan tutkitusti läpi päivän, ja kuuntelu kulkee mukana arjen eri toiminnoissa. Audioperheessä radion kuuntelu vie suurimman ajan, ja samalla podcastit ja äänikirjat ovat vakiinnuttaneet asemansa. Audiota kulutetaankin eniten heti tv- ja videosisältöjen jälkeen.
Kaupallinen radio tavoittaa ihmiset kattavasti: liki puolet suomalaisista kuuntelee kaupallista radiota päivittäin, viikon aikana tavoittavuus on 70 % väestöstä. Mainostajan kannalta on erinomaista, että tavoittavuus on korkein työikäisissä eli tulotasoltaan kulutusvoimaisimmassa kohderyhmässä.
Vuosi 2021 oli kaupalliselle radiolle kasvun vuosi. Mainostajien investoinnit audiomainontaan kasvoivat prosentuaalisesti mitattuna toiseksi eniten heti verkkomainonnan jälkeen. Oli myös ilo huomata, että kasvua tuli kaikilta radiolle merkityksellisiltä toimialoilta.
Radion mediapanostusten osuus oli huipussaan kesällä. Radion tasainen tavoittavuus luo kuitenkin huikean potentiaalin olla äänessä ja erottua muinakin vuodenaikoina. Ihmiset ovat kuulolla.
Kokonaisuuden muihin osioihin pääset allaolevien linkkien kautta. Koko esityksen voit ladata itsellesi tästä pdf-muodossa.
→ Miltä kotimainen audiomarkkina kuulostaa?
→ Digitaalinen audiomainonta 2022
→ Meneillään olevia digitaalisia kehityshankkeita
→ Aika viedä arvot myös audioon
→ Äänen ja audiomainonnan vaikuttavuus kasvussa
→ Audiosisältöyhteistyöt erottautumisen kulmakivenä
→ Kansainvälisten äänituotantojen helmiä
→ Audio ennenkuulumattomissa yhteyksissä
→ Äänenavaus vuoteen 2022
Maria Lehto, Data & Insight Strategist
Heli Montonen, Suunnittelupäällikkö