Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.
> Online Advertising Materials Guidelines in English
Verkkomainosmateriaali toimitetaan esitysvalmiina zip-pakattuna liitetiedostona tarvittavin saatetiedoin varustettuna sähköpostiosoitteeseen mainos@bauermedia.fi viimeistään kolme (3) arkipäivää ennen kampanjan alkua. Erikoistoteutuksissa aikaa tarvitaan viisi (5) arkipäivää.
Mainosten hyväksytyt muodot ovat jpg, gif ja png tai html5-toteutus. Selainten Flash-tuki on merkittävästi heikentynyt syksyllä 2015, eikä sitä enää tueta. Suosittelemme animoitujen/toiminnallisten toteutusten tekemistä html5-muotoon. Tarrakulmassa, interstitiaalissa ja avaussivussa on mahdollista esittää vain kuvia (jpg, gif ja png). Html5-aineistosta on edempänä tarkempaa ohjeistusta.
Lisäksi tarvitaan aina URL-osoite, johon mainos linkitetään.
Mainontaa voidaan esittää myös ulkopuolisen mainonnanhallintajärjestelmän tagien kautta, jolloin asiakas toimittaa tarvittavat tagit meille. Tagien on toimittava Google AdManager (aiemmin DoubleClick for Publishers (DFP)) -mainonnanhallinnanjärjestelmän kanssa.
Mainoksen linkki aukeaa aina erilliseen (_blank) selainikkunaan. Tämä on otettava huomioon html5-materiaalien kohdalla, samoin ulkopuolisen mainonnanhallintajärjestelmän kautta ajettavassa mainonnassa.
DESKTOP: YLÄMAINOSPAIKKA:
jättibanneri: 728x90px, 40kt
panoraama: 980x120px, 80kt
paraati: 980x400px, 80kt
maksiparaati: 980x552px, 80kt
DESKTOP: VASEN REUNA:
suurtaulu: 140x350px, 40kt
pidennetty suurtaulu: 160x600px, 80kt
torni: 200x900px, 80kt
ARTIKKELISISÄLLÖN LOMASSA:
mainosboksi: 300x250px, 60kt
jättiboksi: 468x400px, 60kt (vain desktop)
DESKTOP: SISÄLLÖN PÄÄLLÄ KELLUVAT TOTEUTUKSET:
interstitiaali: 800x500px, max 80kt
tarrakulma: 300x200px, 40kt
avaussivu 960×540 px, max 80 kt
MOBIILI:
mobiiliparaati: 300x300px, max 80kt (lisäksi voi toimittaa 600x600px kokoisen version toteutuksesta)
Bauer Media käyttää mainonnan jakelussa Google AdManager -mainospalvelinta. Materiaalin pikselikoko määritellään html-tiedoston head-osiossa esimerkissä näkyvällä meta-tagilla. Toteutuksen html-koodin metatiedoissa merkistöksi on määriteltävä ”UTF-8”. Linkitykset toteutetaan clickTag-parametreillä esimerkissä kuvatulla tavalla; head-osiossa määritellään Javascriptillä clickTag-muuttujaksi haluttu linkki. Jos linkkejä halutaan yhteen toteutukseen useampi, on mahdollista käyttää clickTag2, clickTag3 jne. -muuttujia.
Mikäli Google Web Designer -ohjelmistoa käytetään html5-toteutusten tekoon, on ympäristöksi valittava ”DoubleClick”. GWD:llä luoduissa toteutuksissa käytetään clickTag-muuttujien määrittelyn asemesta exit event -toiminnallisuutta. Katso tarkempia ohjeita tästä.
Tarrakulmassa, interstitiaalissa ja avaussivussa ei ole mahdollista esittää html5-toteutusta (näissä mainosmuodoissa hyväksytään jpg-, png- ja gif-muodot).
Esimerkki toimivasta 300x250px -kokoisen html5-toteutuksen koodista:
Google: Ohjeistus HTML5-toteutuksista (englanniksi)
IAB: Ohjeistus HTML5-bannereista, syksy 2015
ÄÄNET (DESKTOP-BANNEREISSA)
Mahdolliset äänet eivät saa käynnistyä ilman käyttäjän toimenpidettä. Ääni saa käynnistyä puolen sekunnin viiveellä, kun käyttäjä vie kursorin mainoksen päälle ja sen pitää päättyä automaattisesti, kun kursori poistuu mainoksen päältä. Toinen vaihtoehto on painike, joilla äänen saa klikkaamalla päälle ja pois. Äänen pitää olla oletuksena pois päältä.
VIDEO (DESKTOP-BANNEREISSA)
Hyväksymme html5-tekniikalla toteutetut videomainokset, joissa videofilmi näytetään mainoksen sisällä. Maksimissaan megatavun kokoisen (yleensä mp4-muotoisen) videofilmin on oltava irrallaan varsinaisesta display-toteutuksesta ja sen on sijaittava lähtökohtaisesti asiakkaan palvelimella. Videon on latauduttava progressiivisesti. Upotettu videotiedosto saa alkaa latautua palvelimelta vasta käyttäjän klikatessa sitä ja käyttäjän on myös voitava pysäyttää video.
PREROLL- JA INREAD-VIDEOMAINOKSET
Resoluutio: max 1920×1080 – min 640x360px
Maksimi tiedostokoko: 200 megatavua, mielellään max 50 megatavua
Videoformaatit: mov, flv, mpeg4, avi, tarvittaessa muitakin hyväksytään
Pituus: max 30 sekuntia
Aspect ratio: 16:9
Codec: mieluiten h264 (tarvittaessa muitakin hyväksytään, paitsi ProRes 4444, HDV 720p60, Go2 Meeting 2 & 4, ER AAC LD, REDCODE)
Suositus: mpeg4 (codec: h264, bitrate: 2500 kbps, framerate: 25 fps, audio: aac / 44 100 Hz / 128 kbps / stereo)
Tiedostomuodot: jpg, gif ja png, mobiiliparaatissa myös html5-toteutus. Eri mainosmuotojen pikselikoot (leveys x korkeus) ja maksimipainot (kilotavua).
Mobiiliparaati: 300x300px, max 64 kt (jpg, gif ja png -materiaalista voi toimittaa lisäksi koossa 600x600px olevan version, sillä se skaalautuu paremmin suuremmilla näytöille, html5 on toimitettava koossa 300x300px)
Mobiilin avaussivu:
vaaka 960x640px, max 64 kt
pysty 640x960px, max 64 kt
Videomainoksia varten on toimitettava normaalin display-kuvan lisäksi haluttu videotiedosto.
Tiedostomuodot: mp3, wma, aac, ogg, wav
Bittinopeus (bit rate): 196 kbs
Kokorajoitus: 20 megatavua (MB)
Maksimipituus: 30 sekuntia
Mainoksen alussa tai lopussa ei saa ola ”hiljaista”, vaan sen on oltava trimmattu.