Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Audiomarkkinassa

Rikos kannattaa, jos se tapahtuu podcastissa

11. marraskuuta 2021

Elsa Kalervo, Head of Digital Audio

Ihmisen ikiaikainen tarve kuulla ja kertoa tarinoita ei ole kadonnut mihinkään – päinvastoin. Tällä hetkellä erityisesti true crime -aiheiset podcastit vetoavat kuulijoihin.

Jo lähes puolet suomalaisista työikäisistä kuuntelee säännöllisesti podcasteja. Podcastin teko on tällä hetkellä muotia, ja koronapandemian aikana uusia podcasteja syntyi runsaasti paitsi Suomessa myös maailmalla. IAB:n laskelmien mukaan Euroopassa oli viime vuonna noin 700 000 podcastia, joihin on tehty yhteensä 29 miljoonaa jaksoa. Kasvua vuoden takaiseen oli lähes 30 prosenttia.

Yksi erityisen korostunut podcast-genre on true crime, ja todellisia rikostarinoita janotaan tällä hetkellä enemmän kuin niitä ehditään tuottaa. Etenkin naisyleisö on löytänyt genren omakseen, mutta esimerkiksi Podplayn syksyn uutuussarja Rosvo & Poliisi on hyvä erimerkki siitä, että myös miehiä puhe rikoksista kiinnostaa. True crime on genre, joka kiinnostaa kaikissa medialajeissa. Podcastien lisäksi murhahimoja sammutetaan dokumenttien, kirjojen ja somen avulla.

Se on rikos, joka kannattaa. Siis tässä tapauksessa. Podplay onkin koti mm. Suomen suosituimpiin rikospodcasteihin lukeutuville Murha joka tapahtui, I Don’t Like Mondays ja Murha mielessä -podcasteille.

Pahuus kiehtoo kuulijaa

Makaaberit tapaukset ovat aina kiehtoneet ihmiskuntaa, ja rikosviihde voidaan nähdä suorana jatkumona gladiaattoriareenoille ja giljotiinikokoontumisille. Pahuus kiehtoo, ja joidenkin asiantuntijoiden mukaan syynä saattaa olla – ei enempää eikä vähempää – evoluutio.

Kenties ne esivanhempamme, jotka kiinnittivät huomiota naapuruston vaaroihin ja analysoivat ympäristön uhkia, selvisivät paremmin hengissä ja tuottivat enemmän jälkikasvua. Viimeaikaiseen buumiin on saattanut vaikuttaa osaltaan myös koronapandemia, kun kotikaranteenissa kärvistellessä haetaan perspektiiviä kuuntelemalla tarinoita ihmisistä, joilla menee vieläkin kurjemmin.

Mene ja tiedä, mikä lopulta trendeihin vaikuttaa, mutta se on varmaa, että ihmisen ikiaikainen tarve kertoa ja kuulla tarinoita ei ole kadonnut mihinkään. Vahvat ja samaistuttavat henkilöhahmot, yllättävät käännekohdat, vaikeuksista voittoon kulkevat tiet ja katharsis kiinnostavat genreen katsomatta. Sen takia myös ihmisten henkilökohtaiset tarinat vetävät kuuntelua, hyvänä esimerkkinä vaikkapa Podplayn podcastit Siitä on vaikea puhua ja Selviytyjät, joissa molemmissa aivan tavalliset ihmiset kertovat elämänsä vaikeimmista hetkistä ja siitä, miten he selvisivät niistä.

Laatu ei mene pois muodista

Yksi trendi, joka ei koskaan mene pois muodista, on laatu. Mitä enemmän ihmiset kuuntelevat podcasteja, sitä korkeammalle laatuvaatimukset kohoavat. Yleisö haluaa entistä enemmän olla myös itse vuorovaikutuksessa podcastien tekijöiden kanssa ja jopa itse osallistua podcastien tekemiseen.

Yleisö haluaa entistä enemmän olla myös itse vuorovaikutuksessa podcastien tekijöiden kanssa ja jopa itse osallistua podcastin tekemiseen.

Maailmalla kovaa vauhtia yleistyvät älykaiuttimet ja ääniohjaus avaavat uusia mahdollisuuksia myös podcasteille – maailmalla on jo testailtu ”choose your own adventure” -podcasteja, jossa juonta kuljetetaan ääniohjauksen avulla haluamaansa suuntaan. Älykaiuttimet tekevät myös lyhyen formaatin sisällöstä entistä saavutettavampaa, ja tämä tulee lisäämään etenkin ajankohtais- ja uutissisällön kulutusta on demand -audiona.

Mainostajan mahdollisuudet

Eri alojen julkisuuden henkilöiden, somevaikuttajien ja muiden tunnettujen henkilöiden tuottama audiosisältö kiinnostaa kuuntelijoita, mutta Instagram-seuraajien määrä ei välttämättä suoraan siirry podcastin yleisöksi. Taitavimmat vaikuttajat pystyvät siirtämään yleisöjä alustalta toiselle, mutta kaikilta se ei onnistu. Toisia taas seurataan aivan kaikkialle formaatista riippumatta.

Audio antaa vaikuttajille mahdollisuuden päästä vieläkin lähemmäs seuraajiaan kuin mitä visuaalisuuteen tai tekstiin perustuvat alustat pystyvät tarjoamaan. Podcasteja kuunnellaan kuulokkeilla, jolloin sanottavansa pääsee viemään henkilökohtaisesti ja intiimisti suoraan kuuntelijan pään sisälle – ihan kirjaimellisesti!

Audio antaa vaikuttajille mahdollisuuden päästä vieläkin lähemmäs seuraajiaan kuin mitä visuaalisuuteen tai tekstiin perustuvat alustat pystyvät tarjoamaan.

Jos podcastit ovat vaikuttajalle keino päästä yleisönsä pään sisälle, sitä se on myös mainostajalle. Kohdentamismahdollisuudet ovat laajoja, ja halutessaan voi ottaa kerralla haltuun vaikkapa Podplayn jokaisen true crime -sarjan, lifestyle-sisällön tai urheilupodin. Tällöin mainostajan viesti kuuluu tehokkaasti ja kohdennetusti juuri halutulle kohderyhmälle juuri tietyssä genressä.

Mainostajalle dynaamisella audioalustalla kuulumisen hyödyt ovat selviä. Bauer Median digitaalisen audion verkostossa kuultava mainonta seuraa sisällön mukana sinne, missä kuuntelija kulloinkin haluaa podcasteja kuunnella.

Tutustu Podplayn tarjontaan täällä.

************************************************************************

Katso ja kuuntele lisää: Minkälainen tarina koskettaa ja koukuttaa?

Audiovaikuttajamme Veronica Verho kertoo, miten yritysten kannattaa varautua siihen, että kuuntelu kasvaa ja audiokohtaamiset brändin kanssa lisääntyvät. Veronican kanssa keskustelemassa strategi Juha Halmesvaara Dentsusta sekä Bauer Median kehitysjohtaja Riikka Reunanen ja digitaalisesta audioteknologiasta vastaava Jan Kumlin. Tallennettu Bauer Median Aktivoivan kesämarkkinoinnin avaimet -tilaisuudestamme 14.4.2021.