Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.
Radiossa
3. maaliskuuta 2020
Kaupallisen radion uusi toimilupakausi käynnistyi tammikuussa. Toimiluvat jaettiin seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi ja moni on jo ehtinyt ennustaa median ja radiotoimialan muutoksia ja kehityssuuntia koko toimilupakauden osalta. Vaikka pitkä perspektiivi on hyvä olla olemassa, koen silti, että tekemisen kannalta lyhyempi, puolen vuoden tuotantokausiajattelu on usein tehokkaampaa ja tarkoituksenmukaisempaa.
Kaupallinen radio täyttää tällä tuotantokaudella huhtikuun lopussa 35 vuotta. Yli kolmessa vuosikymmenessä maailma on muuttunut merkittävästi mutta niin on myös kaupallinen radiotoiminta. Monet viimeisten vuosikymmenten muutokset on erityisesti radiotoimialan ulkopuolelta koettu radiokuuntelun uhaksi. C-kasetti, Cd-levy, mp3-musiikki ja striimauspalvelut ovat kaikki olleet vuorollaan radiokuuntelun uhkia. Podcastit tunnistettiin radiokuuntelun viimeisimmäksi haastajaksi muutama vuosi sitten. Podcast-kuuntelun suosio kasvaa koko ajan merkittävästi, mutta samaan aikaan myös radion kuuntelu kehittyy. Suomessa kaupallinen radiotoimiala on ollut hyvin hereillä kuuntelukehityksen kanssa: digitaalinen kuuntelu on nähty mahdollisuutena, ei ulkoa tulevana uhkana. Kyky reagoida muutoksiin on aina ollut kotimaisen radiotoiminnan vahvuus ja tästä ketteryydestä koemme suurta ylpeyttä.
Kotimainen radiokenttä on tällä hetkellä monipuolisempi kuin koskaan. Kanavavalikoima on laaja ja sisällöt monipuolisia. Radio Classic soittaa klassista musiikkia, Radio Rock ja Radio City keskittyvät rock-musiikkiin, Ysärillä kuullaan ysärimusaa ja Kasarilla fiilistellään kasarihittejä. Nostalgia soittaa nimensä mukaisesti vanhempia klassikoita ja Iskelmältä kuulet kotimaisten huippuartistien parhaat kappaleet. Kuuntelijalla on vapaus valita ja lupa vaihtaa kanavaa, jos sisältö ei miellytä. Kouluruokalassa keittolan emäntä päättää, onko tänään tarjolla stroganoffia, verilettuja vaiko tillilihaa; radion osalta kuuntelija saa itse päättää mikä minäkin päivänä maistuu, menulista on monipuolinen.
2020 radiokenttä antaa myös mainostaja-asiakkaalle mielenkiintoisia mahdollisuuksia puhutella haluamaansa kohderyhmää tai hyötyä radion tarjoamasta valtavasta kokonaistavoittavuudesta.
Radioliiketoiminnan rinnalla Bauer Median liiketoiminnan keskiössä ovat erityisesti digitaalisen audion mahdollisuudet sekä luovat audioratkaisut. Alkuvuoden rekrytoinneillamme olemme vahvistaneet sekä audio-osaamistamme että kykyä luoda asiakkaidemme strategiaa tukevia, audioon pohjaavia sisältöyhteistöitä. Dj Slow -nimelläkin tunnetulla Vellu Maurolalla on 20 vuoden kokemus äänibrändäyksestä ja musiikin kokonaisvaltaisesta hyödyntämisestä osana liiketoimintaa. Antti Pehkosella puolestaan on vahva osaaminen monikanavaisten konseptien luomisesta yhdessä Suomen suurimpien asiakkaiden kanssa.
Kevään aikana kanavaperheeseemme liittyvä Radio Classic vahvistaa tarjontaamme ja varmistaa kaupallisen radiokentän monipuolisen sisältötarjoaman. Vuosi 2019 oli kaupallisen radion kuudes peräkkäinen kasvun vuosi ja uskomme vahvasti, että tekemämme määrätietoinen työ audiomarkkinoinnin kehittämiseksi palkitsee sekä meitä että asiakkaitamme uusilla onnistumisilla tänäkin vuonna.