Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Somessa

Radio Nova meni metsään

22. toukokuuta 2017

Janne Turunen, Myyntijohtaja

Rakkaudesta metsään yhteistyön idean takana oli Stora Enso Metsän tavoite olla helposti lähestyttävä kumppani kaikissa metsänhoitoon liittyvissä asioissa.

Metsänhoito on koettu etenkin nuorten metsänomistajien keskuudessa etäisenä ja vaikeana asiana. Näiden henkilöiden elämässä – aamiaispöydässä ja lounaskeskusteluissa – Stora Enso Metsä haluaa olla mukana.

Miksi Stora Enso Metsä sitten päätyi radioon ja Radio Novaan tämän tavoitteen saavuttamiseksi?

”Radio tavoittaa metsänomistajat, ja se on mainio tapa tavoittaa ihmiset arjen keskellä”, Stora Enso Metsän markkinointipäällikkö Juha Hanni toteaa.

”Radion suosion takana on ohjelmien kaksisuuntaisuus. Kuulija saa osallistua ohjelmiin ja myötäelää eri aiheita puhelimen tai netin välityksellä. Novan iltapäivän juontajaparilla Anssi Honkasella ja Niina Backmanilla on oma suosittu Facebook-yhteisönsä, ja juontajista tulee helposti ystäviä — kuin vanhoja tuttuja”, hän jatkaa.

Etäisestä lähelle

Ratkaisua lähdettiin hakemaan syväluotaavan sisällön kautta Radio Novan iltapäivissä. Päädyimme tekemään 27 jaksoa Rakkaudesta metsään -ohjelmaa, jossa joka torstai-iltapäivä Anssi, Niina ja Stora Enso Metsän Juha-Matti Tarvainen menevät konkreettisesti yhdessä metsään.

Keskusteluaiheet vaihtelevat aina tukkimiehen kirjanpidosta tulevaisuuden puunjalostukseen. Kaikkien sisältöjen kärkiajatus on, että jokaisesta meistä voi tulla metsänomistaja, esimerkiksi perinnön kautta, vaikkei välttämättä edes tiedä, missä oma metsä sijaitsee – ja se on ihan ok, koska Stora Enso Metsän kanssa työskentely ei vaadi sinulta ammattimaista metsänhoitotaitoa.

Radio Novan avulla pystyimme tarjoamaan Stora Enso Metsälle luontevan kanavan lähestyä sekä nykyisiä että tulevia metsänomistajia, tuttujen ja luotettavien hahmojen kautta vaikuttajamarkkinoinnin tavoin.

Tuttua ja turvallista

Luontevat keskustelut taajuudella, tyylikkäästi toteutetut videosisällöt sosiaalisessa mediassa sekä kampanjasivulla ja kuuntelijoiden aktivoiminen keskusteluun metsäaiheen ympärillä ovat kohdanneet Radio Novan iltapäivän kuuntelijoita pitkäjänteisesti, tasaisesti ja monelta eri alustalta.

”Radiosta tuttua kaveruuden tunnetta mekin Stora Ensossa tavoittelemme. Haluamme olla yksi osa tuttua ja turvallista arkea, olipa kyse metsänomistamisen ja -hoidon asioista tai arjen puupitoisista tuotteista. Novan torstai-iltapäivä on yksi tapa olla elämässä mukana, tuoda luontoa ja metsäasiaa pieninä paloina arkielämäämme”, Hanni täsmentää.

Bauer Median eri alustojen lisäksi Stora Enso Metsä on jakanut videoita myös omissa medioissaan.

Juontajan omakohtainen tarina metsästä Radio Novan taajuudella:

Äänimaailma avuksi

Yhteistyön kruunasi Miracle Soundin kanssa yhteistyössä tehdyt ennakkoluulottomat äänimaisemat, jotka vievät kuulijat takaisin muistoihin metsään liittyen.

”Ääni-identiteettiä suunnitellessa Stora Enson lähtökohta ja tavoite oli tehdä jotain täysin erilaista, toimialan tyypilliseen mainoslähestymiskulmaan verrattuna”, kertoo Miracle Soundin tuottaja, säveltäjä Heikki Forsström.

”Musiikkiäänimaailma, joka tuo esille brändin arvomaailman ja asenneilmapiirin osuvasti valitun puhujatalentin lisäksi, edustaa iloa, rentoutta, räväkkyyttä ja kepeää poljentoa – eteeristä fiilistelyä, patsastelua ja mahtipontisuutta välttäen. Tavoitteena herättää kuulijassa välitön, mutkaton ote ja tekemisen meininki.”

”Lopputuotoksena Stora Enso sai äänellisen työkaluboksin, josta ääni-identiteetin erilaisia versiota voi ammentaa kulloiseenkin ja osuvimpaan mediakäyttöön”, Forsström jatkaa.

Pitkäjänteistä tekemistä

Stora Enso Metsän muu markkinointi on enenevissä määrin suunnattu suoraan ammattimaisille metsänomistajille, ja Bauer Media on saanut kunniakkaan tehtävän kasvattaa uusia kuluttajia heidän palveluidensa pariin.

Tällaisia tuloksia ei saavuteta kertaluontoisilla kampanjavedoilla, vaan se vaatii pitkäjänteistä ja tasaista esillä oloa kuluttajien arjessa – eli juuri siellä, missä Bauer Median eri alustat ovat kaikkein vahvimmillaan.

Toivotamme myös kaikki muut lämpimästi tervetulleiksi ihmisten arjen keskelle ratkaisuilla, jotka ovat kaikkea muuta kuin arkisia!

 

Stora Enso Metsän asiantuntijahaastattelu Radio Novan taajuudella, aiheena metsä sijoituskohteena:

Janne Turunen, Myyntijohtaja

Janne on toiminut Bauer Medialla niin pienien ja keskisuurien paikallisten asiakkaiden kuin isojen valtakunnallisten brändienkin parissa. Toimiminen monenlaisten yritysten kanssa on tuonut vahvaa ymmärrystä erilaisten toimialojen liiketoiminnasta ja liiketoimintamalleista. Jannella on laaja näkemys erilaisten ratkaisukokonaisuuksien toimivuudesta sekä tuloksellisen markkinoinnin edellytyksistä.

Kirjoittajan artikkelit