Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.
Menestystarinoita
16. joulukuuta 2020
Muistatko Aromipesän? Entä Kotikadun tunnusmusiikin? Basson ja Alkon #todistaikäsi-kampanjassa testattiin, voisiko iän todistaa papereiden sijaan esimerkiksi esineiden, biisien tai videopelien avulla.
Radiogaalassa ”Vuoden luova ratkaisu” -palkinnon tänä vuonna ansainnut Todista ikäsi -kampanja sai jatkoa, kun Basso ja Alko jatkoivat yhteistyötään Alkon vastuullisuusviestinnän parissa. Tavoitteena oli tavoittaa laajasti 18–30-vuotiaita Alkon asiakkaita ja muistuttaa heitä näyttämään paperit aina oma-aloitteisesti.
Vuoden 2020 kesän aikana useissa eri kanavissa nähtiin monipuolista yhteistyösisältöä, jossa kaikessa pidettiin pilke silmäkulmassa ja hyödynnettiin nostalgista äänimaailmaa ja kuvastoa. Basson taajuuksilla soitettiin throwback-biisejä ja somessa julkaistiin videoita, joissa arvuuteltiin Ostos-TV:stä tuttuja tuotteita ja artistien vanhoja tyylejä. Juontajat tutustuivat myös toistensa kotialbumeihin yrittäen arvata, minkä ikäisiä kollegat ovat nuoruuskuvissaan. Iän arvailu ulkonäön tai tietämyksen perusteella osoittautui kuitenkin yllättävän hankalaksi.
Lisäksi Basso kuratoi vaikuttajakampanjan, johon valittiin mukaan Veronica Verho, Kasper Strömman, Tume ja Papananaama. Vaikuttajien sisällöissä palattiin vaikuttajien omiin nuoruuden muistoihin ja testattiin, muistavatko seuraajat samat ilmiöt.
Sukupolvikokemuksia ja kollektiivista nostalgiaa hyödynnettiin läpi kampanjan. Vakavaa asiaa, eli ikärajavalvontaa, lähestyttiin huumorin kautta ja viihdyttävällä tavalla, unohtamatta kuitenkaan kampanjan ydinviestiä – oman iän voi todistaa vain papereilla.
”Bassolaiset oivalsivat oitis, mistä kampanjassa oli kyse ja jalostivat ideaa kanavaan ja kohderyhmälle osuvaksi. Lopputulos onnistui samanaikaisesti valistamaan ja viihdyttämään”, kommentoi TWBA Helsingin copywriter Otto Kilpiö.
Todista ikäsi -kampanja oli seuraajien keskuudessa hyvin tykätty. Basson ja vaikuttajien somesisältöjen tavoittavuus oli kokonaisuudessaan yli 940 400.
”Nuoret aikuiset on monella tapaa haastava kohderyhmä. Basso tavoitti heidät radion lisäksi somessa ja osasi puhutella heitä kepeällä äänensävyllä, vaikka aihe onkin vakava”, kiitteli Alkon markkinointipäällikkö Sari Karjalainen.
Kuuntele kampanjan radiospotti alta. Tunnistatko sinä nostalgiset äänet?