Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.
Somessa
20. syyskuuta 2017
NRJ on Suomen ensimmäinen hittiradioformaatti, joka palvelee edelleen nuorta yleisöä. Vuosien varrella moni asia on muuttunut: yksi merkittävimmistä muutoksista ovat uudet kanavat.
Aito ja suora vuorovaikutus kuulijoiden kanssa on tänään helpompaa kuin koskaan. Kommunikointi on ketterää, nopeaa, läpinäkyvää. Myös ”välikädet” puuttuvat. Aikamme kommunikaatiovallankumous tarjoaa valtavan määrän mahdollisuuksia, joihin voi hypätä mukaan. Liian moni suomalainen pelaa varman päälle, eikä uskalla hypätä peliin täysillä ja heittäytyä vietäväksi.
Yleisömme on meille kingi, tutkimme sitä jatkuvasti. Nuori yleisö tietää mitä haluaa, on valveutunut ja tunnistaa välittömästi epäaitouden. Diginatiivi yleisö vaatii sisällöntekijöiltä digin lainalaisuuksia; kaiken sisällön tulee olla saatavilla koska tahansa. ON AIR -ajan lisäksi olemme siis läsnä jatkuvasti myös somen kautta.
Nuorisokanava menee yleisönsä luo
Teimme suuren strategiatyön syksyllä 2016. Hakkasimme kiveen arvot, mission, vision ja kanavakohtaiset strategiat. Silti tulee tiedostaa, että suunta voi muuttua. On siis oltava valmis tarkastelemaan suuntaa menettämättä uskoa perustekemiseen ja valittuun strategiaan. Selkeä ydin tulee säilyttää, muuten homma menee sekoiluksi. Toimintasuunnitelman nopeatkin muutokset ovat eri asia kuin kokonaan strateginen muutos. Nykyään pelin voittaa se, joka nopeimmin sopeuttaa toiminnan uuteen ympäristöön. Uusi viisaus taitaakin piillä juuri tässä.
Moni kokee uudet mediat uhkana perinteiselle tekemiselle. Hyvää sisältöä tulee jakaa maksimaalisesti riippumatta kanavasta tai siitä, onko kyseinen kanava edes sinun. Tämä kotiutuu pitkässä juoksussa aina brändillesi.
On myös tärkeää mennä sinne, missä kohderyhmämme luontaisesti on. Muuten kuolemme. NRJ:n voimakas läsnäolo Spotifyssa on herättänyt kummastelua monissa. Noin 65 prosenttia NRJ:n kohderyhmästä käyttää Spotifyta radion rinnalla. Meille läsnäolo siellä on itsestään selvää.
Riittävän rohkea mainostaja voi lähteä siihen mukaan, esimerkiksi sisältöyhteisön muodossa.
Tekijät vaikuttajina
Tekijämme tuntevat ja heidän tulee tuntea kohderyhmämme. He ovat brändimme ääni ja heillä on lupa osallistua ja ottaa kantaa keskusteluun. Tämä on ensiarvoisen tärkeää. Väitän, ettei tätä valtuutusta kovin moni suomalainen johtaja uskalla tekijöilleen antaa. Pelataan taas varman päälle.
Yleisö tulee ottaa lähelle, jopa osaksi tekemistä. Emme pyri NRJ:llä vain käyttämään vaikuttajia markkinoinnissamme, vaan tekijämme ovat vaikuttajia! Raja hämärtyy. Tämä näkyy uusien medioiden sisällöntekijöistä selvästi. Ei ole olemassa tubettajan korkeakoulua, he ovat itseoppineita. Katsojastakin voi tulla itse sisällöntekijä. Puhuttu kieli on yhteinen ja luonteva, ei suinkaan ylhäältä alaspäin valuva. Emme voi tyrkyttää sisältöjä, vaan herättää kiinnostuksen niiden pariin. Kuulostaa itsestään selvältä, mutta arjessa kannattaa pysähtyä välillä harkitsemaan kumpaa tulee tehtyä.
Kannattaa siis tavoitella suurta ja konkreettista, muuten et saa mitään. Mieluummin överit kuin vajarit!