Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.
Vieraskynä
22. syyskuuta 2022
Kahdeksannessa Vaikuttavan markkinoinnin avaimet -tilaisuudessa paneuduttiin luovuuteen ja rohkeuteen luovasti ja rohkeasti. Kuinkas muutenkaan.
Luovuus ja rohkeus. Niitä on aina kaivattu tekemään markkinoinnista ja mainonnasta koskettavampaa ja tehokkaampaa. Mutta jostakin syystä tosipaikan tullen tavataan kuitenkin tehdä asioita sillä vanhalla ja turvallisella tavalla. Sellaisella, joka ei oikein aiheuta mitään tunteita viestimme kuulijoissa. Sellaisella, joka ei jätä muistijälkeä. Ei tuoksu, ei maistu.
Innovaation ja johtamisen professori sekä luovuustutkija Alf Rehn (pääkuvassa) hurmasi yleisönsä niin Korjaamolla Helsingin Töölössä kuin striimatuissa etätapahtumissa Porissa, Tampereella ja Oulussa.
Rehn aloitti väittämällä, että luovuutta ja sen merkitystä liiketoiminnalle ei ymmärretä. Hän perusteli väitteensä esimerkillä. Usein vieraillessaan yrityksissä eri puolilla maailmaa on isäntänä toiminut johtaja esitellyt toimitilojaan ja päättänyt kierroksensa ohjaamalla luovuusprofessorin ylpeyteensä: ”luovuushuoneeseen”, jossa on värikkäitä tyynyjä ja post-it-lappuja kaikissa sateenkaaren väreissä. Huoneeseen, jotka ovat kaikki samanlaisia Shanghaista New Yorkiin.
Rehnistä on käsittämätöntä, että luovuus eristetään liiketoiminnasta ja että luovuuspuuskan saadessaan ihmisen pitäisi hakeutua erilliseen tilaan olemaan luova. Vain tullakseen takaisin oikeisiin töihin kohtauksen jälkeen.
Esimerkki kertoo karua kieltään siitä, että luovuutta ei oikeasti osata integroida osaksi yrityksen toimintaa. Ei, koska yrityksissä vallitsee muutosvastarinta. Asioita uskalletaan kokeilla ja tehdä uudella tavalla vasta, kun joku muu on tehnyt saman ensin. Perässä hiihtäminen on turvallista.
Luovuutta ei osata integroida osaksi yrityksen toimintaa.
Luovuustutkija Alf Rehn
Organisaatioissa pelätään. Pelätään pomoa, pelätään asiakkaita, pelätään tulevaisuutta. Ei uskalleta ottaa riskejä, kokeilla jotakin oikeasti disruptiivista*. Mitään uutta ja suurta ei synny. Ollaan menneisyyden vankeja.
*Disruptiivinen = markkinoilla tapahtuva häiriö, hajaannus tai sekasorto, jonka aiheuttaa jokin uusi innovaatio.
Rehn painotti, että menestyneimmät hänen tuntemansa organisaatiot ovat sellaisia, joissa koetaan psykologista turvallisuutta, joissa tuetaan rohkeutta ja kuunnellaan ideoita ja joissa sen takia uskalletaan esittää uusia ja rohkeita ajatuksia. Näissä yrityksissä annetaan tilaa kaikenlaisille ja eri tavoin ajatteleville ihmisille. Erilaiseen ajatteluun jopa kannustetaan. Totutun haastamiseen.
Rehn kertoi, että aina poikkeuksellisina aikoina, kun maailmassa on ollut kriisejä, kun talous on sakannut ja yhteiskuntasopu rakoillut, on tuntemattomuudesta noussut innovatiivisia, rohkeita toimijoita, jotka ovat menestyneet tekemällä asioita uudella ja ennakkoluulottomalla tavalla.
Rehn innostui myös visioimaan tulevaisuutta: hän sanoi, että jos pidämmekin maailman nykymenoa vähän omituisena, meidän on syytä varautua vielä omituisempaan huomiseen. Mutta niille yrityksille, jotka ovat oivaltaneet luovuuden ja rohkeuden merkityksen liiketoiminnalle, muuttuva maailma on suuri mahdollisuus. Yhtä ruusuista tulevaisuutta ei professori Rehn povaa firmoille, joiden kankeus ja urautuneisuus estävät uudistumisen.
Niille yrityksille, jotka ovat oivaltaneet luovuuden ja rohkeuden merkityksen liiketoiminnalle, muuttuva maailma on suuri mahdollisuus.
Luovuustutkija Alf Rehn
Palkittu elokuvaohjaaja Dome Karukoski tuli musiikilla sisään. Dome todisti esimerkein, että äänen merkitys draamassa on paljon luultua suurempi. Että äänellä voi olla kohtalokas merkitys jopa parinvalinnassa, että ihminen voi ihastua, jopa rakastua toiseen äänen perusteella.
Dome kertoi, että ohjaajalla on kolme tapaa käyttää ääntä draamassa: musiikki, näyttelijä ja efektit. Ja näistä kaikista ohjaaja tarjosi korvillemme maukkaita esimerkkejä. Sellaisia, joista otsikossa yksi, Frendit-sarjan Joey ja hänen legendaarinen lausahduksensa.
Sitten Dome Karukoski lähti vitsillä ulos.
Tuumi Alf Rehn omassa esityksessään. Ja niin se toden totta on tehnytkin. Porisuhdeneuvoja on herättänyt ihastusta aseista riisuvan rohkealla itseironiallaan. Näyttelijä Joonas Nordman kertoo, miten hän rakensi porisuhdeneuvoja Luukkosen hahmon ja miten ihmeessä näyttelijä saakin hahmonsa kuulostamaan niin porilaiselta.
Myytinmurtajat kokoontuivat pohtimaan Laura Björkskogin johdolla neljän ajankohtaisen väittämän paikkansapitävyyttä. Tarinankerronnan mestarilla Paula Norosella, viestinnän kouluttaja Marjo Hellmanilla sekä allekirjoittaneella oli kullakin minuutti aikaa yhtyä markkinointialan myyttiin tai murtaa se. Panelistit tuumivat vuorollaan, mikä on vahvan brändin merkitys inflaation ja epävarman maailmantilanteen kanssa painiskeleville mainostajille. Myös uutisten maalaaman synkkyyden vaikusta brändien tonaliteettiin pohdittiin.
Eniten keskustelua herätti vaikuttajamarkkinoinnin eettisyys ja arvopohja. Siitä sikisikin mielenkiintoisia mielipiteitä, jollaisen halusi esittää keskustelun päätteeksi vielä juontaja Aki Linnanahdekin.
Myytit:
”Hyvä brändi auttaa vaikeassa tilanteessa, mutta ei suojaa loputtomasti kriisistä kriisiin.”
”Kuluttajien korvat ovat täynnä yhdenlaista tarinaa, eikä toisenlaiselle ole sijaa.”
”Luovuus on taidetta, jolla ei tehdä tuloksia.”
Ensireaktion isäntä, Bauer Median luova johtaja Ismo Heikkilä yllätti tällä kertaa oman pomonsa eli toimitusjohtaja Sami Tenkasen. Ismo, Sami ja Kalevauva näyttivät toteen, että vahvat ja kivikovan itseluottamuksen omaavat brändit osaavat nauraa myös itselleen.
Mutta kyllä se Kalevauvan Radiobiisi hauska olikin!
Varsinaisen ohjelman päätyttyä Korjaamon ravintolan täytti luovuuden ja rohkeuden merkityksen uudella tavalla ymmärtävän yleisön iloinen puheensorina.
Olipas taas mukavaa!
Kuvat: Laura Kiuru/Bauer Media
Vaikuttavan audiomarkkinoinnin avaimet on palkittu RadioGaalassa Vuoden tapahtumatoteutuksena vuosina 2020 ja 2022.