Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.
Menestystarinoita
11. marraskuuta 2020
Bauer Median suunnittelukilpailu on polkaistu toistamiseen käyntiin. Minkä viestin sinä haluat välittää miljoonille suomalaisille ensi kesänä mainoskampanjalla?
Tuttu tilanne. Kämmenpohjat hikoilevat, polvet tutisevat, sydän hakkaa. Kohta pitäisi nousta lavalle pitämään esitys itselle tärkeästä aiheesta, mutta jännittää niin perkeleesti.
Olen saanut hyvän vinkin esiintymisjännitykseen. Kuumottavan tilanteen ja yleisön eteen astumisen synnyttämä sydämen hakkaaminen ja paniikki kannattaa kääntää innostukseksi sen sijaan, että pyrkisi rauhoittumaan. Fysiologisesti on helpompi muuttaa jännitystila energiseksi esiintymiseksi kuin yrittää rauhoittaa pulssia. Kun kroppa on jo valmiiksi kireässä vireystilassa, kannattaa siitä ottaa kaikki irti! Ja sitä paitsi, kun puhut innokkaasti ja energisesti, kukaan ei enää huomaa äänesi värinää. Et edes itse. Olen testannut ja todennut toimivaksi.
Miten nämä esiintymisvinkit liittyvät tähän kirjoitukseen? Eivät mitenkään. Tai ehkä siten, että kun ensi vuonna valmistaudut pitämään kiitospuheen Bauer Median Creative Studion järjestämän Luovan kilpailun voiton johdosta, ota tuo vinkki talteen.
Neuvo pätee myös luovaan suunnitteluun. Tuloksellisimmat työt eivät synny kynää puristamalla ja panikoimalla. Luovuus syntyy innostuksesta, intohimosta ja uteliaisuudesta.
Myös Folk Finlandin luova johtaja Tommy Mäkinen puhuu oman ajattelun haastamisesta ja aivoasetusten muokkaamisesta.
”Äänimarkkinointi on aina ollut lähellä omaa sydäntäni, koska sen tekeminen on sopivassa suhteessa sekä hauskaa että haasteellista. Ja kun asiat loksahtavat paikoilleen, se tuppaa olemaan myös tuloksellista, isolla T:llä”, toteaa viime kesänä ensimmäistä kertaa järjestetyn Bauer Median Creative Studion luovan kilpailun voittajatyön suunnitellut Mäkinen.
”Tuo kisa ja sitä seurannut työrupeama olivat erinomainen muistutus siitä, kuinka tasaisin väliajoin kannattaa säätää aivot audioasetuksille ja miettiä kampanjakokonaisuutta äänen kautta”, Mäkinen jatkaa.
Aivojen audioasetusten hienosäätö kannatti. Tommy Mäkisen ja Bananas Dulcen osakkaan Axa Fahlerin Verkkokauppa.comille suunnittelema idea voitti viime kesänä Creative Studion järjestämän luovan suunnittelukilpailun pääpalkinnon, eli 40 000 euron arvoisen mediakampanjan.
”Tahtotilamme oli luoda konsepti, joka solahtaisi osaksi ohjelmaa ilman tunnetta päälle liimatusta mainonnasta. Ilman Bauer Median ja juontajien heittäytymistä mukaan projektiin emme olisi onnistuneet saamaan yhtä loistokasta lopputulosta. Laadukkaat käsikirjoitukset ja panostus ammattitaitoisiin ääninäyttelijöihin olivat avainroolissa, minkä avulla kympin ideasta tuli kympin toteutus”, summaa Verkkokauppa.comin markkinointi- ja viestintäjohtaja Seppo Niemelä.
Samoilla linjoilla jatkaa Mäkinen.
”Kisaideastamme johdettu ja toteutettu kampanja Verkkokauppa.comin kanssa oli loppuun asti vietynä onnistunut ja menestyksekäs kaikkien asianosaisten näkövinkkelistä. Kouluesimerkki äänen voimasta,” Mäkinen sanoo.
Mikä tärkeintä, kampanja onnistui myös kaupallisesti. Toteutus kasvatti kiinnostusta asioida Verkkokauppa.comissa 45 prosentilla kampanjan mainontaa huomanneista.
Millaisia esimerkkejä äänen voimasta sinä haluat kuulla Bauer Median kanavilla? Mitä sinä tai asiakkaasi haluaisitte sanoa miljoonille suomalaisille kesällä 2021? Entä mitä sinä kirjoittaisit kiitospuheeseen? Luova suunnittelukilpailu saa jatkoa! Kilpailu on avoin sekä asiakkaille että media- ja mainostoimistoille, ja kilpailuun voi osallistua 28.1.2021 saakka. Voittajaidea palkitaan 50 000 euron arvoisella mainostilalla Bauer Median kanavissa. Osallistumisohjeet löydät täältä.
Voit tutustua paremmin kesän 2020 voittajatyöhön tästä linkistä.