Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.
Radiossa
2. marraskuuta 2017
Mediaa pidetään voimakkaasti muuttuvana toimialana. Palattuani keväällä yli kymmenen vuoden tauon jälkeen tähän samaan yhtiöön sain mahdollisuuden tarkastella hieman pidemmän aikavälin muutosta. Eli, mikä Bauer Medialla oli 13 vuoden aikana muuttunut?
Aloitan helpoista. Omistaja ja nimi taisivat tässä välissä vaihtua useammankin kerran. Tuttuja työkavereita oli vastassa alle kymmenen, vanhoja brändejä jäljellä pari. Toimitilat sijaitsivat samassa talossa mutta eri kerroksessa. Jätkäsaari oli syntynyt pilaamaan ikkunasta näkyvää merimaisemaa. Jäljellä oli siis oikeastaan vain Kaapelitehtaan kiviseinät sekä vanha parkkipaikkani, joka oli edelleen varusteltu vanhalla tutulla rekisterinumerollani. Tämä kertoo ehkä siitä, että maailmaan ei kannattaisi synnyttää mitään päivittämistä vaativaa.
Teknologia on totta kai mennyt eteenpäin, mutta tämä yhtiö oli niissä asioissa varsin edistyksellinen jo 15 vuotta sitten. Loppujen lopuksi ei siis sillä puolella mitään valtavaa muutosta. Asiakkaiden tavoitteet ja haasteet tuntuvat nekin aika samoilta.
Laajentuva ekosysteemi takaa hengissä säilymisen
Mikä sitten oli muuttunut? Bauer Mediasta oli tullut yksi Suomen tavoittavimmista mediataloista. Mediavalintojen tekeminen on monessa mediaryhmässä muuttunut vaikeammaksi. Radion puolella asia yksinkertaistui merkittävästi: yksittäisten kampanjoiden sijaan asiakkaiden kanssa on alettu puhua tavoitteista ja paremmasta audiovisuaalisesta markkinointiviestinnästä.
Mediamarkkinat koostuvat erilaisista ekosysteemeistä, jotka ruokkivat toinen toistaan. Media, mediatoimistot, mainostoimistot, tuotantoyhtiöt… ja niin edelleen. Optimoimalla vain omaa tekemistämme suhteita ei synny. Nykyisellään radio ruokkii lähinnä omansa, mutta ekosysteemin on laajennuttava. Lopetetaan tulostaulun tuijottaminen ja keskitytään itse peliin. Ollaan kumppani, joka luo yhteyden asiantuntijoiden välille ja tarjoaa uusia ansaintamahdollisuuksia muillekin kuin itselleen. Lopetetaan eläminen kampanja kerrallaan ja vastataan asiakkaiden oikeisiin tavoitteisiin, tuotetaan aitoa lisäarvoa.
Seitsemän vuoden sykli
Maailma muuttuu lyhyellä aikavälillä vähemmän kuin odotamme, pitkällä aikavälillä enemmän kuin osaamme odottaa. Usein asiat näyttävät muuttuvan seitsemän vuoden sykleissä. Mediamaailman edellisestä isosta harppauksesta on kulunut jo selvästi yli seitsemän vuotta. Mediamarkkinan ekosysteemin sisällä visuaalisen viestinnän rooli on edelleen suuri. Kuluttajien puolella audio tekee vahvaa tulemistaan. Paikkoja audiolle tulee lisää.
Odotan siis mielenkiinnolla, milloin media ottaa seuraavan ison askeleensa, kuka sen tekee ja miten. Yhdestä asiasta olen varma; mitä kuluttajat edellä, sitä mediat perässä — audion vuoro on nyt.