Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Audiomarkkinassa

Kriisien jälkeinen elämysvelka saa ihmiset janoamaan nautintoa 

20. huhtikuuta 2023

Ismo Heikkilä, Creative Director

Pitkän laskusuhdanteen jälkeen brändeillä on oiva tilaisuus inspiroida kuluttajia arjen yläpuolelle nostattaviin elämyksiin.

Bauer Median kehuttu ja palkittu Vaikuttavan audiomarkkinoinnin avaimet -tilaisuus järjestettiin kevään korvilla 9. kertaa liveyleisölle Helsingissä ja etäkatsomoihin ympäri Suomea.

Tilaisuudessa muun muassa ikinuori näyttelijä, Seela Sella ja immersiivinen ääni johdattivat yleisön osaksi tarinaa. Etlan toimitusjohtaja puolestaan jakoi huojentavaa tietoa kevään talousnäkymistä.

Äänen merkityksestä – Seela Sella

Tilaisuuden aluksi saimme kuulla, kuinka vastikään elämäntyöpalkinnolla äänirooleistaan KaikuGaalassa palkittu karismaattinen ja rakastettu näyttelijätär Seela Sella esitti esimerkein, kuinka näyttelijä voi äänen avulla ohjata tunnelmaa. Hyytävistä sodan kauhuista muistuttavien repliikkien sekä viattoman onnittelulaulun tulkinnat avasivat hyvin taiturimaisen äänenkäytön saloja. Yleisöstä huokui syvä kunnioitus legendan elämäntyötä ja taidonnäytteitä kohtaan.

Kuuntele Seela Sellan esitys

Legendaarisen Seela Sellan karisma ja ammattitaito riittivät täyttämään koko lavan.

Taantuma ei tullutkaan

ETLAn toimitusjohtaja Aki Kangasharjun talousennuste antoi toivoa monen ahdinkoon. Maailmantalouden signaalit eivät ennusta pitkää taantumaa päästyämme eroon lyhyemmän aikavälin kriiseistä. Taantuma ei tullutkaan. Korot nousevat ehkä kerran, mutta lähtevät pian alaspäin, ja kansalaisilla on patoutunutta ostovoimaa. Viestit kylvettiin ilmiselvästi hedelmälliseen maaperään, koska aiheesta kuuli useita huojentuneita kommentteja tilaisuuden jatkokekkereillä.

Kuuntele Aki Kangasharjun talousennusteet

Etlan toimitusjohtajalla Aki Kangasharjulla oli kerrottavana hyviä uutisia talousennusteesta.

Viestinnän ja yritysjohdon valmentaja, Marjo Hellman, avasi tilannetta markkinoijan näkökulmasta. Marjo puhui elämysvelasta kriisien kestettyä pitkään. Ihmiset janoavat päästä tekemään asioita, joista he ovat nauttineet ennen mullistuksia. Nyt ilmoilla alkaa olla markkinoijan kannalta muutenkin paljon positiivisia signaaleja. Se tarkoittaa, että kannattaa investoida toimenpiteisiin mieluummin nyt kuin joskus tulevaisuudessa. Brändeillä onkin oiva paikka inspiroida kuluttajia arjen yläpuolelle nostaviin, isoihin ja pieniin elämyksiin.

Immersiivinen ääni vahvistaa brändikokemusta

Tilaisuuden yksi huippuhetkistä koettiin Bauer Median Head of Audio Branding Lauri Domnickin avatessa immersiivisen äänen mahdollisuuksia. Hän käytti audioelämyksessä apunaan keinopäämikrofonia, joka tarjosi täyden 3D-äänikokemuksen, kun kuuntelijat olivat laittaneet päähänsä langattomat luurit. Kuuntelijat upotettiin keskelle äänimaailmaa Laurin kiertäessä mikrofonia: ”oikealla, vasemmalla, edessä, takana…”

Esimerkkien avulla yleisö oivalsi, kuinka immersiivinen ääni on aidosti kolmiulotteista. Immersiivisen äänen käyttö tarjoaa mainostajille upeita mahdollisuuksia syventää auditiivista elämystä ja vahvistaa brändikokemusta.

Äänen kerroksellisuus on tärkeää kaikessa äänenkäytössä. Jokaiselle äänelle on oma aika ja paikka, ja äänet tukevat toisiaan. Tästä upeana esimerkkinä vokaaliyhtye Club for Fiven esittämä koskettava versio Dire Straitsin Brothers in Armsista.

Uppoudu immersiivisen äänen maailmaan

Lauluyhtye Club for Five tulkitsi tunteikkaasti Dire Straitsin klassikon, Brothers in Arms.

Ensireaktio: Viking Line ja immersiiviset audiomainokset

Tilaisuuden viimeisenä numerona kuultiin Viking Linen markkinointijohtaja Ninna Suomiselle soitettu kahden immersiivisen spotin sarja. Hän kuuli yleisön kanssa ensimmäistä kertaa brändille tehdyt ääniteokset, joita sain olla presentoimassa. Yleisö jännitti kanssani Ninnan reaktiota luurit päässä kuunneltuihin spotteihin.

Helpotus ja yllätys tuli, kun Ninna kertoi hymyillen, että hänen puolestaan nämä voisivat mennä suoraan soittoon taajuuksille ja digiin. Vaikka Ensireaktion tehtävä ei ole aina onnistua vaan myös herättää keskustelua audiomarkkinoinnista, olin hetken häkeltyneen onnellinen. Onnistuimme tulkitsemaan oikein löytämiämme asiakkaan teemoja ja niistä havaittuja markkinoinnillisia johtopäätöksiä. Kana, sokea, jyvä, ja mitä niitä nyt oli.

Kuuntele Ensireaktio-spotit

Tilaisuuden jälkimittaus antoi jälleen loistavia palautteita, ja markkinoinnin ammattilaiset kokivat saaneensa paljon hyötyä yhteisestä iltapäivästämme. 93 prosenttia suosittelisi tilaisuutta myös kollegalleen.

”Koko setti oli todella mielenkiintoinen, taloustilanteen tutkailu, immersiivinen äänimaailma mainoksissa, esiintyjät todella hyviä.”

Kiitos ja syksyllä jälleen uudestaan!

Tapahtumakuvat: Nestori Lindberg

Ismo Heikkilä, Creative Director

Ismolla on taustallaan pitkä kokemus ja näkemys markkinoinnin maailmasta, supervoimana kaupallisen äänen hallinta. Hyvät ideat, uudet asiat ja elämykselliset tarinat yhdistettynä raikkaaseen kaupallisuuteen saavat tämän radioammattilaisen suun messingille.

Vapaa-aikana Ismo harrastaa sähköpyörätehtailua, juniorijääkiekkovalmennusta sekä autoratailua. Naamassa on jotain tuttua Raptori-yhtyeestä, vaikka parta vanhentaakin.

Kirjoittajan artikkelit