Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.
Radiossa
24. maaliskuuta 2022
Maailman velloessa kriisistä toiseen ihminen tarvitsee sopivassa suhteessa sekä tietoa että muuta ajateltavaa. Radio on luotettava kaveri, joka pitää ajan tasalla, mutta tarjoaa myös hetkellisiä hengähdystaukoja todellisuudesta.
Kuunteletko mieluummin?
Koronan aiheuttama poikkeusaika ja siihen liittyvä uutisointi on värittänyt arkeamme jo kahden vuoden ajan. Rajoitusten hellittäessä maailman huomio kiinnittyi yhdessä yössä aivan toisaalle Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Yritykset reagoivat tilanteeseen nopeasti, ja alkoi monipuolinen hyvän tekeminen.
Median parissa vietetty aika ei ole pelkkää sotauutisoinnin seuraamista, vaan myös tapa saada ajatukset siitä irti. Audiotalona pysähdyimme miettimään, minkälainen rooli radioillamme on ihmisten arjessa tässä ajassa. Tilanne on täysin poikkeava, emmekä ole kokeneet vastaavaa ennen. Sotauutisointi aiheuttaa meille kaikille ahdistusta ja luo epävarmuutta tulevaan. Uutisia seurataan annostellen, ja ne halutaan toisinaan työntää kokonaan pois ajatuksista.
Kriisipsykologi ja psykologian tohtori Eija Palosaaren mukaan mukavien asioiden löytäminen vaikeina aikoina rentouttaa ja rauhoittaa. Tankkaus iloa ja hyvää mieltä auttaa jaksamaan. Sodankin keskellä on oikeus kokea iloa ilman syyllisyyttä.
Tankkaus iloa ja hyvää mieltä auttaa jaksamaan. Sodankin keskellä on oikeus kokea iloa ilman syyllisyyttä.
Eija Palosaari, kriisipsykologi ja psykologian tohtori
Tässä radiomme ottavat roolia: ne tarjoavat pakopaikan ja tuovat myös hyvää mieltä.
Radio on luotettava kaveri, joka kertoo varmasti, kun jotain tapahtuu. Juontajien puheenaiheet löytyvät kuitenkin omasta elämänpiiristä. Ne ovat niitä samoja aiheita, joita jaetaan kahvipöytäkeskusteluissa esimerkiksi siitä, miltä tuntuu osallistua keräykseen Ukrainan sodan uhreille. Kuuntelija on keskiössä, ja tankkaamme hyvää mieltä yhdessä hänen kanssaan.
Radion kuuntelu lisää tutkitusti ihmisten onnellisuuden tunnetta merkittävästi. Mediaympäristönä roolimme on tuottaa hyvää mieltä ja auttaa ihmisiä jaksamaan – tämä luo hyvän pohjan myös yrityksesi viestien vastaanottamiselle.
Meillä on keinoja, joilla yrityksesi arvot voivat kuulua ja toivottavasti saada maailman kuulostamaan paremmalta. Tarvittaessa myös audiotuotantojen päivittäminen sujuu kanssamme mutkattomasti ja nopeasti.
Sota ei hiljentänyt brändejä, vaan suurin osa jatkoi myllerryksen keskellä myös markkinointiaan. Yrityksillä on tahto pitää pyörät pyörimässä ja varmistaa liiketoiminnalliset tulokset. Markkinointisuunnitelmia tarkasteltiin, ja huomio kiinnittyi pian mediaympäristöön – oma mainonta haluttiin irrottaa sotauutisoinnista. Myös viestinnän sävy nousi pohdinnan aiheeksi, ja mainostuotantoihin tehtiin viilauksia.
Juha Halmesvaara mediatoimisto Dentsusta arvioi, ettei yritysten tarvitse valita hyvän tekemisen ja markkinointitoimien väliltä, sillä ne eivät sulje toisiaan pois. Ihmiset ovat huolissaan, mutta elämä jatkuu. Mainokset voivat jopa hieman viihdyttää ja tarjota positiivisia ajatuksia.
Kannattaako markkinoijan nyt kuulostella vai käyttää ääntään? Kuten Halmesvaara totesi, ihmiset ovat huolissaan, mutta samalla elämä jatkuu. Äänessä kannattaa olla, mutta on hyvä miettiä, mikä voisi olla mainonnan sopiva tone of voice juuri nyt?
Mediatoimisto Dagmar kannustaa ihmisläheiseen ja vastuulliseen markkinointiin. Sen havaintojen mukaan etenkin sanavalintojen kanssa kannattaa olla tarkkana, jotta vältytään tahattomilta mielleyhtymiltä ja väärinkäsityksiltä.
Mekin suosittelemme kiinnittämään aivan erityistä huomiota mainonnan sävyyn. Sanojen todellinen merkitys piilee nimittäin äänensävyssä ja puhetavassa. Ei siis vain ne sanat, vaan myös miten sanot asian – todellinen merkitys piilee siinä.
Yrityksillä on Ukrainan sodan myötä suuri halu auttaa ja tehdä hyvää. Brändien arvot konkretisoituvat teoiksi myös tämän teeman ympärillä päivittäin. Voiko arvopohjaisista teoista viestimisessä onnistua nostamatta itseään jalustalle? Tämä kysymys on pohdinnan alla monessa yrityksessä.
Audiobrändäyksen spesialistimme Lauri Domnickilla on tähän varsin vaikuttava ratkaisu. Kuvituksen ja sanoituksen sijaan voit viestiä brändisi arvoista musiikin avulla. Musiikki läpäisee rationaaliset vastustelumekanismit, ja ihminen uskoo musiikin kertoman viestin.
Olen varma, että yritysten kannattaa olla äänessä myös tässä hetkessä. Voit valinnoillasi vaikuttaa, minkälaisessa mediaympäristössä viestisi kuuluu ja muokata mainonnan sävyä ja sanavalintoja tähän hetkeen sopiviksi.