Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Somessa

Juontajat vaikuttajamarkkinoijina – sosiaalisen median avulla syvyyttä radio- ja online-kampanjaan

18. huhtikuuta 2017

Maria Lehto, Data & Insight Strategist

Sosiaalisessa mediassa tehdyt postaukset ovat jo pitkään toimineet meillä ohjaavana elementtinä natiiviartikkeleihimme ja kilpailuiden kampanjasivuille. Myös kampanja toimii sosiaalisessa mediassa erinomaisesti sekä itsenäisenä että osana radio- tai onlinekampanjaa. Sivustoillamme on Facebookissa 680 000 tykkääjää ja Instagramissa 95 000 seuraajaa.

Sosiaalinen media toimii käyttäjiä osallistavana ja interaktiivisena mediana. Se ohjaa halutulle sivustolle, on erinomainen alusta kilpailuiden tuottamiseen ja tuo visuaalisuuden mukaan esimerkiksi radiopromootioiden yhteyteen. Asiakkaan ja juontajien kanssa tehdyt videot, olivatpa ne sitten sisällöltään hassuttelua robotti-imurin kanssa tai asiasisältöä syöpälääkärin vastaanotolla, tuovat uudenlaista syvyyttä radiopromootioon tai display-kampanjaan.

Erityisesti videoissa juontajien mukanaolo on huomattu tehokkaaksi. Radio-ohjelmien kuuntelijoita ja sosiaalisen median seuraajia kiinnostaa juontajien arki, heidän mielipiteensä ja huumorinsa –  juontajat toimivat kampanjassa vaikuttajamarkkinoijina. Kaupalliset somekampanjat tuotetaan asiakkaalle aina räätälöidysti. On kuitenkin tärkeää, että kampanjan viesti sopii kanavan Facebook- tai Instagram-sivuston ja erityisesti juontajien profiiliin. Mikäli päivitykset eivät vaikuta aidoilta tai sovi juontajien suuhun, vaikuttavuus kärsii. Someseuraajat haistavat kyllä teennäisyyden.

CASE: Radio Cityn Aamupojat ja Muumi Baby

Honkasesta tulee faija: Mikko avaa äitiyspakkauksen.

Radio Cityn taajuudella kuultiin helmi-maaliskuun vaihteessa Delipap Oy:n Muumi Baby -vaippojen promootio. Halusimme tuoda esille kotimaisia, isien tekemiä ja suunnittelemia vaippoja Radio Cityn rokahtavalle 30+ -mieskohderyhmälle. Radio Cityn aamujuontaja Mikko Honkanen sai viikon ajaksi hoidettavakseen robottivauvan, jota tuli hoivata kuten oikeaa vauvaa esimerkiksi syöttäen ja vaippoja vaihtaen. Mikolla ei ole omia lapsia, joten apuna toimi Mikon juontajapari, kahden lapsen isä Ville Kinaret.

Sosiaalinen media otetiin mukaan Muumi-vaippojen promootioon erityisesti visuaalisuuden takia. Kampanja kesti kaksi viikkoa( 27.2.-10.3.2017). Somessa saatiin viestittyä Radio Cityn aamuohjelman kuuntelijoille sekä sosiaalisen median seuraajille Mikon arkea robottivauvan kanssa. Radio Cityn Facebookkiin tehtiin 13 ja Instagramiin 10 postausta Mikon ja robottivauvan puuhailuista. Näihin sisältyi viisi videota, joissa Mikko vaihtaa vauvalle vaipan ja matkustaa vauvan kanssa raitiovaunussa. Robottivauvan ristiäisiä vietettiin kanavakuuluvuuden lisäksi myös Facebook-live videolla, jossa pappi ja kummit olivat tietenkin mukana.

Honkasesta tulee faija: Vauvan kanssa ratikassa.

Onnistunut kampanja ja tyytyväinen asiakas

Videoilla tuotiin Muumi Baby -tuotteet luontevasti esiin hauskalla, Radio Cityn aamuohjelmalle ominaisella tavalla. Kuvapostauksilla kuljetettiin kampanjaa ja tuotiin sen teemaa esille. Kampanjan ensimmäisellä viikolla, kun Mikolla ei vielä ollut vauvaa, arvuuteltiin kuulijoiden ja seuraajien kanssa vuorovaikutuksessa vauvan sukupuolta ja nimeä.

”Robottivauva antoi lähetykseen hyvää sisältöä, ja sitä oli hyvä tukea videoilla somessa. Muumi-vaipat saivat huomiota Instagramissa, Facebookissa, Twitterissä, kadulla, julkisissa kulkuvälineissä ja toki lähetyksessäkin. Toki robottivauvasta huolehtiminen oli aika sitovaa, mutta kokemuksena hieno ja ikimuistoinen” juontaja Mikko Honkanen kommentoi kampanjaa ja omaa sitoutumistaan siihen.

Kampanja menestyi todella hyvin ja sai kuulijoilta hyvää palautetta. Kampanja tavoitti kokonaisuudessaan Facebookissa 182 722 ihmistä! Radio Cityllä on Facebookissa noin 40 000 tykkääjää. Facebookissa ja Instagramissa videoita katsottiin yhteensä yli 46 000 kertaa. Kaikki postaukset saivat yhteensä 2 677 tykkäystä. Asiakas oli myös todella tyytyväinen tuloksiin. Yhteistyön tavoite, Muumi-vaippojen tunnettuus mieskohderyhmässä, onnistui ja kampanjan näkyvyys oli asiakkaan mielestä todella hyvä. Asiakas koki sosiaalisen median kampanjalla olleen valtavan huomioarvon, ja sen sisältöön sekä näkyvyyteen oltiin tyytyväisiä.

 

Sosiaalisen median kampanjoihin liittyvissä asioissa pyydämme ottamaan yhteyttä omaan asiakasvastaavaasi Bauer Medialla.