Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Audiomarkkinassa

Etlan talousennuste: Taantuma peruttu, Suomessa riittää ostovoimaa

27. maaliskuuta 2023

Janne Turunen, Myyntijohtaja

Etlan toimitusjohtaja Aki Kangasharju ennustaa ensi kesälle positiivisia näkymiä. Ostovoima kasvaa, ja inflaatio on kääntynyt laskuun.

Tulevaa kesää kuulostellessamme kutsuimme Etlan toimitusjohtajan, Aki Kangasharjun, kertomaan näkemyksiä talouden tilasta Vaikuttavan audiomarkkinoinnin avaimet -tilaisuuteemme 23. maaliskuuta.

Odotukset puheen sisällön osalta olivat melko jännittyneet. Tulisimmeko kuulemaan, miten inflaatio kipuaa pilviin ja korkojen nousu tulisi jatkumaan? Vai olisiko odotettavissa, että kuluttajat linnoittautuvat koteihinsa, eivätkä uskalla tulevaisuuttaan peläten kuluttaa kuin pakollisiin hankintoihin? Ja olisiko kahden ”kaikkien aikojen Suomi-suven” jälkeen odotettavissa taantumuksen kesä?

Täytyy sanoa, että näiden odotusarvojen jälkeen poistuin tilaisuudesta myös tämän puheenvuoron vaikutuksesta enemmän toiveikkaana kuin pelokkaana.

Taantuma peruttu

Kangasharjun mukaan ostovoima kasvaa ja on kokonaisuudessaan hyvällä tasolla. Kuluttajaluottamusindeksi on korkeampi kuin kesällä 2022! Kesän näkymät ovat hyvinkin positiiviset, vaikka tietysti uhkakuvia on aina olemassa. Hänen mukaansa korot ovat kuitenkin saavuttaneet lakipisteensä. Myös inflaation kehitys on tasoittunut ja aloittanut laskusuunnan.

Kuluttajien luottamusindeksi on jo viime kesää korkeammalla.

Oikein hyviä uutisia siis ajatellen kaupallisen menestymisen mahdollisuuksia tulevana kesänä. Ihan itsekseen kukkaron nyörien avautumista ei kuitenkaan kannata jäädä odottelemaan.

Kangasharju nosti puheessaan esille myös sen seikan, että suomalaisten ostovoima on kokonaisuudessaan hyvällä tasolla. Tämä johtuu poikkeuksellisen hyvästä työllisyystilanteesta Suomessa. Tämä tarkoittaa siis sitä, että yksittäisen kuluttajan ostovoima on kyllä energian hintojen, ruoan kallistumisen ja muun kustannustason nousun vuoksi laskenut, mutta kun samaan aikaan entistä isompi määrä ihmisistä on työllistynyt, riittää Suomessa kulutusvoimaa.

Markkinoijan huomio ostofunnelin alkupään tavoittavuuteen

Avaimena kaupalliseen menestykseen tulevana kesänä onkin saada mahdollisimman laaja kuluttajajoukko omien tuotteiden tai palveluiden pariin. Keskiostokset saattavat pienentyä, mutta keskiostoissa menetettyä liikevaihtoa voi paikata oikeilla ja tarpeeksi tavoittavilla markkinointiratkaisuilla, joilla ostajien määrä kasvaa.

Lue lisää: Audio Landscape 2023: Kotimaan audiomarkkinan vetovoima kasvaa!

Radio ja digitaalinen audio tarjoavat kesän markkinointiin kattavan tavoittavuuden. Äänellä myös inspiroit ja aktivoit eri kohderyhmiä ostofunnelin kaikissa vaiheissa.

Bauer Media on Suomen tavoittavin audiotoimija

Olemme Suomen suurin audiotalo ja palvelemme suunnittelusta tuotantoon. FM-radiomme tavoittavat 2,3 miljoonaa kuuntelijaa ja Suomen laajin digitaalisen audion verkostomme, Audiostream, 650 000 kuuntelijaa joka viikko. Hyödyntämällä omassa markkinoinnissasi audion tutkitun vaikuttavuuden ostopäätöksiin yhdistettynä alustojemme laajaan tavoittavuuteen, ovat mahdollisuutesi hyötyä vahvasta ostovoimasta kilpailijoitasi paremmat.

Kerromme mielellämme lisää kesän talous- ja markkinointinäkymistä, sekä rakennamme tuloksia tuottavia audioratkaisuja vauhdittamaan liiketoimintaasi tulevana kesänä. Huolehditaan yhdessä siitä, ettei audio ole markkinointikakkusi puuttuva pala!

Markkinoijan muistilista kesään:

* Kuluttajaluottamusindeksi on nyt korkeampi kuin kesällä 2022.
* Ostovoima kasvaa ja on kokonaisuudessaan hyvällä tasolla.
* Korot ovat saavuttaneet lakipisteensä.
* Inflaation kehitys on tasoittunut ja aloittanut laskusuunnan.
* Radio ja digitaalinen audio tarjoavat kesän markkinointiin kattavan tavoittavuuden.
* Äänellä inspiroit ja aktivoit eri kohderyhmiä ostofunnelin kaikissa vaiheissa.
* Audion tutkittu vaikuttavuus ostopäätöksiin yhdistettynä alustojemme laajaan tavoittavuuteen auttavat hyötymään vahvasta ostovoimasta

Janne Turunen, Myyntijohtaja

Janne on toiminut Bauer Medialla niin pienien ja keskisuurien paikallisten asiakkaiden kuin isojen valtakunnallisten brändienkin parissa. Toimiminen monenlaisten yritysten kanssa on tuonut vahvaa ymmärrystä erilaisten toimialojen liiketoiminnasta ja liiketoimintamalleista. Jannella on laaja näkemys erilaisten ratkaisukokonaisuuksien toimivuudesta sekä tuloksellisen markkinoinnin edellytyksistä.

Kirjoittajan artikkelit