Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Audiomarkkinassa

Bauer Media menestyi etä-RadioGaalassa

30. maaliskuuta 2021

Ismo Heikkilä, Creative Director

Radion tekijöiden suurinta vuositapahtumaa RadioGaalaa juhlistettiin tänä vuonna etäpäätteiden ääressä. 19 kategoriapalkinnon lisäksi gaalassa jaettiin neljä erityistunnustusta, ja Bauer Medialle ilta oli voitokas.

Viime vuonna RadioGaalaa viettäessämme turvavälit ja 50 ihmisen kokoontumisrajoitukset tuntuivat tiukoilta. Fiilis oli kuitenkin tiheä, kun jännitimme tuloksia Kaapelitehtaalla työkavereiden kanssa. Tänä vuonna vietimme gaalaa kukin kotonamme, suurin osa yksin koneen ääressä. Juhlan tuntu välittyi siitä huolimatta ja kategorioiden voittajajulistusten odotus toi tutusti perhosia vatsanpohjaan. Vaikka ihminen on tälläkin otannalla sopeutuva eläin, laitan kädet niskalihaksia myöten ristiin ja toivon, että pääsemme ensi vuonna juhlimaan taas keskenämme alan ykköstapahtumaa. RadioGaala on vuoden ainoa tapahtuma, jossa alan ammattilaiset pääsevät tapaamaan koko kollegaparven kanavarajojen yli.

Bauer Media oli jälleen voitokas. Ilta päättyi kahdeksaan palkintoon, yhteen kunniamainintaan sekä pitkäaikaisen työntekijämme kultaiseen mikkiin. Tuomarointi sai jälleen aikaan vilkasta keskustelua, ja – kuten aina – palkintoja olisi varmasti ansainnut moni muukin kuin nyt palkitut. Uskon tuomariston puheenjohtaja Juha Ourilaa, kun hän kertoi kisan olleen useissa kategorioissa todella tiukka.

Paikallista osaamista palkittiin

Radio 957 voitti vuoden paikallinen radio -palkinnon. Tamperelainen legenda on todella kovassa iskussa. Ohjelmista manserockin listaäänestys ja Epe Heleniuksen 70-vuotisohjelmasarja ovat ylittäneet myös valtakunnallisen uutiskynnyksen. Jälkimmäinen on järjettömän hieno haastattelusarja miehestä, jota ilman koko suomirock olisi aivan toisenlaista. Upea musiikillis-kulttuuriantropologis-historiallinen matka on kuultavissa PodPlayssa.

Radio 957 tekee kohtuullisen pienillä resursseilla mutta kohtuuttoman suurella sydämellä aitoa pirkanmaalaisuutta peilaavaa laatuohjelmaa päivittäin. ”Yssärin” palkitseminen tuntuu oikealta, vaikka toinen paikallisylpeytemme, nyt jo toki eteläänkin levinnyt pohjoisen Radio Pooki ei uusinut enää voittoaan. Sitä paitsi Radio Pookille tuli heti balsamia haavoihin, kun Joonas Hepola voitti valloittavan maanläheisellä ja nuorekkaalla tyylillään vuoden paikallinen juontaja -palkinnon. On hienoa huomata, että diversiteettiä löytyy eikä Stadin seurapiiripalstoilla hengailu ole välttämättä hyvän radiojuontajan tärkein kriteeri.

Luontevaa kaupunkikulttuuria

Vuoden promootio -sarjassa Bauer Medialle myönnettiin kunniamaininta Paikallisten puolesta -kampanjasta. B2B-kampanjassamme juontajamme auttoivat paikallisia yrityksiä pahimman yli lukemalla lähetyksissä sekä yrittäjien omia ilmoituksia että käyttäjien kehuja. Jury piti tekoa rohkeana B2B-mainontana.

Radio Novan boss lady -oletettu Niina Jokiaho voitti vuoden ohjelmapäällikkö -tittelin jo kolmatta kertaa. Titteli on tänä vuonna erityisen ansaittu: suurimman kaupallisen radion päällikkönä Niinalla on ollut yksi merkittävimmistä rooleista kriisiajan kaupallisen radion tekemisessä. Radio Nova teki rohkeita liikkeitä valta-asemansa konservatiivista puolustamista pelkäämättä, kun koronasulku alkoi vaikuttaa ihmisten elämään. Kanavan musiikkia muokattiin, ja Radio Novan Päivä valtuutettiin Esko Eerikäisen johdolla välittämään terveisiä ja viestejä eristyksissä elävälle kansakunnalle. Palautteen mukaan tällaiset sosiaaliset rajapinnat ja lempeiden toivotusten välittäminen tulivat todella tarpeeseen.

Vuoden some -palkinnon sai virtuaalisesti pokata Basson impro. Tuomaristo kehui meille tuttuja asioita: luontevaa heittäytymistä ja kanavalle sopivaa kaupunkikulttuurin tiivistä liittoa tekemisen kanssa. Viimeistään luvut kertoivat, että kyseessä oli sosiaalisen median iso hitti.

Äänituotannon shortlistalle oli siilautunut joukko varsin erilaisia töitä. Kirjo ulottui radiomainoksesta podcastien ja radiopromon kautta kanavaääniuudistukseen. Podplayn kuunnelma Lasten Sadut oli eniten tuomariston mieleen ja voitti vuoden äänituotanto -palkinnon. Kunnianhimoisia, taidokkaasti kirjoitettuja ja hyvin äänisuunniteltuja sekä tuotettuja sarjoja lapsille ei ole liikaa, joten tämä voitto lämmitti sydäntä erityisen paljon. Varsin suurta iloa ja riemua RadioGaalan lisäksi Bauer Median etäpisteissä aiheutti edellisenä päivänä pidetty Kaiku-gaala, jossa palkitaan vuosittain kaupallisen äänimainonnan huippuja. Puuilon Morjensta pöytään -rallatus voitti Kaikun Musa & jingle -sarjan, ja samassa sarjassa DNA:n brändimusiikki nappasi tsempparipalkinnon tuomaristolta.

Kultainen mikki kostutti silmäkulmat

Määrätietoisen kehitystyön alla vuosikaudet ollut Bauer Median myynti sai RadioGaalassa vahvasti tunnustusta. Vuoden radiomyyjä -palkinto osui napakymppiin: Marja Selle on Bauer Median huippuammattilainen, jonka asiantuntemus ja ratkaisukeskeinen luova osaaminen korostui entisestään kriisivuonna. Omassa portfoliossaan Marjalla on paljon tahoja, joiden liiketoimintaan koronarajoitukset iskivät vahvasti. Siitä huolimatta hän sai lukunsa kuntoon. Myös valtakunnallinen myyntitiimi -kategorian voitto napsahti ansaitusti Bauer Medialle. Palkinto oli hieno tunnustus sille, että töitä ja muutoksia on tehty valtavasti myynnin saamiseksi vastaamaan poikkeusaikojen vaatimuksia. Tampereen myyntitiimimme voitti vastaavasti paikallisen myyntitiimin palkinnon. Pirkanmaan seudun tekeminen on ollut laadukasta ja huolella johdettua, ja asiakkaille on etsitty hartiavoimin optimaalisia ratkaisuja rajoitusten keskellä.

RadioGaala oli tänäkin vuonna aikansa kuva.

Jos ala ei itse muista omiaan, ei sitä kukaan muukaan tee. Kultainen mikki -palkinnoilla jaetaan tunnustusta alalla erikseen kunnostautuneille tekijöille. Uskoisin, että monen Bauer Medialla, Radio Novalla, SBS:llä tai Maikkarilla työskennelleen sielussa läikähti ja silmäkulma kostui, kun Irmeli Ekholm sai kultaisen mikkinsä. Vuodenvaihteessa eläkkeelle jääneessä Irmelissä yhdistyy upea ammattilaisuus kohteliaaseen ystävällisyyteen. Radion tutkimusten ja kohderyhmähavaintojen kruunaamaton kuningatar ansaitsee kultaisen mikkinsä itsestään selvästi, mielellään Excel- ja PowerPoint-lehvin koristeltuna.

RadioGaala oli tänäkin vuonna aikansa kuva. Ihmiset ottivat juhlasta irti sen minkä rajoituksilta pystyivät. Jopa viime vuoden tiukkana pidetyt turvavälikatsomot herättivät kaipaavia huokauksia ja tuntuivat kaukaisilta haavemailta. Tapahtuma on ollut isolla tussilla merkittynä vuoden kohokohdaksi monen tekijän kalenterissa, eikä pelkästään virallisen protokollansa vuoksi. Meillä kaikilla on ikävä sosiaalisia kontakteja ja kollegoiden lämminhenkisiä tapaamisia. Harvassa paikassa voimme puhua mediamme asioista asiantuntevassa seurassa. Etägaaloissa tämä, useiden mielestä gaalan tärkein, puoli luonnollisesti menetetään. Toisaalta palkinnot ovat palkintoja. Ne ovat alan isoimpia tunnustuksia, jotka otetaan tekijöiden keskuudessa vakavasti. Oli jakotapa mikä tahansa, niistä tullaan jatkossakin keskustelemaan juhlien ja kehuen, kritisoiden ja kadehtien. Ja niin sen pitääkin olla. Vaikka sitten kädet niskalihaksia myöten ristissä.

Ismo Heikkilä, Creative Director

Ismolla on taustallaan pitkä kokemus ja näkemys markkinoinnin maailmasta, supervoimana kaupallisen äänen hallinta. Hyvät ideat, uudet asiat ja elämykselliset tarinat yhdistettynä raikkaaseen kaupallisuuteen saavat tämän radioammattilaisen suun messingille.

Vapaa-aikana Ismo harrastaa sähköpyörätehtailua, juniorijääkiekkovalmennusta sekä autoratailua. Naamassa on jotain tuttua Raptori-yhtyeestä, vaikka parta vanhentaakin.

Kirjoittajan artikkelit