Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.
Audiomarkkinassa
20. marraskuuta 2024
Markkinoinnin suunnittelun tueksi on tarjolla valtava määrä dataa, mallinnuksia ja analytiikkaa. Mainospanostusdataa silmäillessäni vaikuttaa kuitenkin siltä, että omat tuntemukset ja ennakkoluulot vaikuttavat mediavalintoihin – kuin huomaamatta. Audio on selvästi brändien alihyödynnetty voimavara. Markkinoinnin ennakkoluulojen ja tapojen muuttaminen vaatii rohkeutta kokeilla uusia lähestymistapoja. Miltä kuulostaa, voisiko juuri audio olla se elementti, joka erottaa brändisi kilpailijoista vuonna 2025? Kirjasin alle omiin korviini osuneita audiomainontaan liittyviä ennakkoluuloja, jotka joutavat romukoppaan. Kuulostavatko tutuilta?
Ääni on merkityksellinen ainoastaan ääntä toistavissa medioissa(?)
Tämä ennakkoluulo rajoittaa audiomainonnan potentiaalia merkittävästi. Peräti kolmannes kaikesta mainonnasta sisältää ääntä. Brändin ääni kuuluu monissa eri medioissa, ei vain radiossa tai podcasteissa. Ääni vaikuttaa niin tv-mainoksissa, sosiaalisen median videoissa, verkkosivujen audiovisuaalisessa sisällössä kuin kauppakeskuksissa kuultavassa mainonnassa.
Äänellä on ainutlaatuinen kyky herättää huomio ja tuoda jatkuvuutta eri kanavissa, mikä parantaa brändin tunnistettavuutta, muistettavuutta ja valituksi tulemisen todennäköisyyttä. Ei olekaan yhdentekevää miltä brändisi eri medioissa kuulostaa.
Onko brändisi äänenkäyttö yhdenmukaista ja tunnistettavaa kaikissa medioissa?
Äänen voi roolittaa vain tiettyyn markkinoinnin tarpeeseen(?)
Ääni on tehokas ja vaikuttava työkalu ostopolun kaikissa vaiheissa. Suunnitelmallinen, ostopolun eri vaiheet kattava äänenkäyttö kasvattaa tutkitusti huomiota, erottuvuutta ja muistettavuutta. Tästä huolimatta audiomainonta roolitetaan usein suppeammin – joko ainoastaan keinona kasvattaa brändin tunnettuutta tai rakentamaan kampanjalle toistoa.
3,7 milj. viikoittaisen nettokuuntelijan audioverkostomme mahdollistaa brändillesi monipuoliset kohtaamiset aamusta iltaan: radiosisältömme tavoittavat kohderyhmäsi ja kasvattavat tietoisuutta tehokkaasti etenkin aamulla, työpäivän aikana ja iltapäivällä, digitaaliset audiosisältömme puhuttelevat kuulokkeissa erityisesti lounastunnin aikoihin sekä iltapäivästä iltamyöhään. Retail Audiomme tavoittaa liiketiloissa iltapäivällä ja kasvattaa ostoaietta lähellä ostohetkeä.
Tuotamme brändillesi eri alustoja ja käyttöhetkiä tukevat viestit, ja vahvistamme viestin läpimenon todennäköisyyttä ja aktivointia. Kanssamme kuulut monipuolisesti, saat viestillesi pitkän vaikutusajan ja kampanjallesi paremman tuoton.
Ääni vaikuttaa ostopolun kaikissa vaiheissa – joko brändisi hyödyntää äänen vaikutusmahdollisuudet?
Kun mainonnan konsepti on valmis, mietitään ääni siihen sitten lopuksi(?)
Ääni antaa kaikelle mainonnalle tunteen, myös nähdylle! Ääni on avain tunteiden herättämiseen ja ostopäätösten tukemiseen. Siksi on tärkeää, että brändin identiteetti huomioi myös äänen. Ääni ansaitsee vähintään yhtä paljon huomiota mainonnan suunnittelussa kuin visuaaliset elementit.
Luova audiotoimistomme BAD Agency rakentaa vaikuttavuutta audiolla. Strategisen audiokonsultoinnin lisäksi voimme auttaa brändiäsi menestymään ääni-identiteetin suunnittelulla ja tuotannoilla, audiomainonnan konseptisuunnittelulla tai olemassa olevan konseptin rikastamisella audiolla.
Konseptoitu audiomainonta helpottaa brändisi tunnistamista, parantaa sen muistettavuutta ja nopeuttaa mainonnan suunnittelua. Herätämme mainonnan konseptin eloon äänituotannoilla ja varmistamme, että lopputulos on sekä tuloksellinen että brändin mukainen.
Mitä sanot, suunnitellaanko yhdessä äänestä brändillesi kilpailuetu?
Lähteet:
Mainospanostusdata: Kantar AdIntelligence
Bauer Median audioverkoston nettotavoittavuus/vko: KRT 4-9/2024, AdsWizz 8/2024, Kantar Mind H2/2023