Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Audiomarkkinassa

Audiomainonnan tuottama ROMI ja myyntivaikutusaika ovat kasvaneet entisestään – näin lisäät mainospanostustesi tuottavuutta!

3. syyskuuta 2024

Katja Lahti, Head of Data & Insight

Audiomainonnan vaikuttavuus on entisestään kasvanut! Olisiko nyt hyvä hetki valjastaa audio osaksi yrityksesi menestystarinaa?

Pyrimme jatkuvasti ymmärtämään paremmin audiomainonnan roolia kokonaisvaikuttavuuden ja tuottavuuden rakentumisessa. Kesällä analysoimme yhdessä markkinointitoimisto Dagmarin kanssa audiomainonnan vaikuttavuutta suhteessa muihin medioihin hyödyntämällä heidän keräämäänsä dataa ROMI-mallinnuksista ja kampanjatutkimuksista. Teimme vastaavaa analyysia myös muutama vuosi sitten, ja tulokset olivat jo tuolloin audiomainonnan kannalta erinomaisen hyviä. Nyt tuoreimman datan perusteella vaikuttavuus on kasvanut entisestään!

Muutama huomio analyysista:

  • Audiomainonnan keskimääräinen ROMI on korkea, 5,1. Se on korkein kaikista offline-medioista ja kasvanut selkeästi viime vuosien aikana. Myös keskimääräisen investoinnin osuus mediabudjetista oli kasvanut audiomainonnan osalta.

  • Audiomainonta kasvattaa mainonnan Total ROMIa (kaikkien medioiden yhdessä aikaansaamaa kokonais-ROMIa): Kun audiomainonta on mukana mediapaletissa, on keskimääräinen Total ROMI 5,9. Ilman audiomainontaa Total ROMI jää 3,4:ään. Myös vaikutus Total ROMI:iin on kasvanut viimeisen kolmen vuoden aikana.

  • Audiomainonnalla on kaikista medioista pisin puoliintumisaika, 1,4 viikkoa. Sen jälkeen vielä puolet mainonnan myyntiä tai verkkosivuliikennettä ajavasta vaikutuksesta on jäljellä. Puoliintumisaika on kasvanut merkittävästi viime vuosien aikana. Audiomainonnan pitkä vaikutusaika kannattaa huomioida, kun rakentaa jatkuvampaa vaikuttavuutta mainonnalle sekä eri medioiden keskinäisen ajoittamisen optimoinnissa.

Miksi audiomainonta on niin vaikuttavaa ja miten mainonnan tuottavuutta voi kasvattaa audiomainonnan keinoin?

Audiomainonnalla tavoitetaan laajasti massat ja erilaiset kohderyhmät; tämä on peruspilari audiomedian vaikuttavuuden rakentumiselle. Olemme kasvattaneet markkinoijien mahdollisuuksia tavoittaa kohderyhmänsä entistäkin mittavammin tuoden tarjoamaamme mukaan Retail-audioverkostot radio- ja digiaudioverkostojemme rinnalle.

Kun audiomainonta on suunniteltu hyvin, ja vaikuttavuutta vahvistavia keinoja on hyödynnetty monipuolisesti, mainonnan huomioarvoa ja muistettavuutta pystytään kasvattamaan. Tarjoamme tähän asiantuntemuksemme audiomainonnan laadukkaan suunnittelun lisäksi myös audiobrändäyksen, -konseptisuunnittelun, mainostuotannon ja monimediallisten sisältöyhteistyöratkaisujen osalta.

Kun yhtälöön lisätään audiomainonnan kustannustehokkuus, eli kohtuulliset media- ja tuotantokulut suhteessa tavoittavuuteen ja vaikuttavuuteen, on tuottavuuden elementit kasassa. Audioratkaisujen ja -palveluiden keskittäminen Bauer Medialle on kannattavaa, ja tarjoamme 360-palvelut audion suunnitteluun ja tuotantoon.

Asiakas kertoo: ”Carglassin audiokampanja ylitti kaikki tavoitteet

Autolasialan tunnettu kansainvälinen toimija Carglass halusi vahvistaa entisestään tunnettuuttaan ja asemaansa autoilevan suomalaisen preferenssissä, vahvalla tavoittavuudella ja vastuullisilla viesteillä. Kaikki tavoitteet asetettiin korkealle.

Minkälaisia tuloksia audiomainonnalla saavutettiin? 

Kampanjointi ylitti kaikki tavoitteet, palaute ollut poikkeuksetta tosi hyvää ja viestimme tavoittaneet oikean kohderyhmän tehokkaasti. Top Of Mind ja spontaani tunnettuus kasvoivat selkeästi, samoin kuin harkinta, preferenssi ja myyntikin. Kampanjoinnin kokonaishuomioarvo oli huikeat 84 % ja Bauer Media selkeä ykkönen tarkastellessa sen aikaansaamaa huomioarvoa suhteessa mediainvestointiin.

Jussi Kovasiipi, kaupallinen johtaja, Carglass Finland

 

Katja Lahti, Head of Data & Insight

Katja vastaa Bauer Mediassa datan, insightin ja vaikuttavuuden mittaamisen kehittämisestä, niin sisältöjen kuin mainonnankin osalta.

Katjalla on monipuolisesti kokemusta markkinoinnin strategisesta suunnittelusta sekä toiminnan kehittämisestä isojen mediatalojen myynti- ja Sales Operations -toiminnoissa. Vapaa-ajalla Katja rentoutuu mökillään askartaen, skandidekkareita lukien, sienimetsässä samoillen ja nuorten aikuisten lastensa elämänmenoa myötäeläen.

Kirjoittajan artikkelit