Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.
Vieraskynä
3. toukokuuta 2018
Mobiilissa tapahtuvan kuuntelun kasvun ansiosta olemme saaneet lukea positiivisia uutisia audiokulutuksesta. Suosituin audiolähde on FM-radio. Sen lisäksi kuluttajien kuulokkeisiin valikoituvat yhä useammin podcastit ja radiosovellusten sisällöt.
Suomalaiset yritykset ovat ilahduttavasti lähteneet hyödyntämään uutta mediamuotoa markkinoinnin työkaluna. Audiosisällöt kulkevat kuluttajien mukana, joten ne ovat helposti saatavilla. Mikä tahansa kohderyhmää kiinnostava sisältö on myös helposti jaettavissa.
Vaikuttavampaa markkinointia
Viihdebisnekselle audiokulutuksen kasvu on merkittävä asia, sillä audiopalvelut tarjoavat aivan uusia mahdollisuuksia synnyttää ilmiöitä ja henkilöbrändejä, joilla puhutella yleisöä. Viime aikoina erityisesti eri blogien kanssa tehtävä vaikuttajamarkkinointi on yleistyvä markkinoinnin osa-alue myös audiosisällöissä.
Podcastit tarjoavat brändeille uusia keinoja ja kanavia yhä vaikuttavampaan markkinointiin. Jaksojen parissa vietetään keskimäärin 28 minuuttia, joten myös brändillä on enemmän aikaa ja mahdollisuuksia kertoa omaa sisältöään, joka usein koetaan osaksi podcastin tarinaa ja teemaa.
Podcastit ovat myös hyvin kustannustehokas tapa puhutella yleisöä, sillä 68 prosenttia kuuntelijoista on valmis ostamaan ohjelmissa esiintyviä tuotteita (Wecast/Dayton podcastundersökning 2017).
Audiobisnes puhuttaa
Ajankohtainen audio nousee esiin myös keskiviikkona 9.toukokuuta, kun viihdebisnestoimijat kokoontuvat Entertainment Business Arenan isännän, kokeneena radioammattilaisena tunnetun Jussi Heikelän johdolla Helsingin Crowne Plazaan keskustelemaan siitä, mihin kaikkeen radio mediana taipuu ja miten audiobisnes Suomessa kehittyy.
Aihe on kuuma. Millainen onkaan audiomarkkinan ja -kulutuksen lähitulevaisuus niin kuluttajan, markkinoijan kuin sisällöntekijöiden näkökulmasta? Räjäyttääkö audio potin vuonna 2018?
Nyt kannattaa viimeistään nousta junaan mukaan.