Audiomarkkinassa

Ääni on kaikkialla – tunnetko sen? 

9. huhtikuuta 2025

Janne Turunen, Myyntijohtaja

Ääni ei ole vain yksi markkinointikanavista. Se on tehokas keino puhutella ihmisiä, vaikuttaa vahvasti tunteisiin ja ohjata ostopolulla eteenpäin kohti ostopäätöstä. Tärkeintä äänen hyödyntämisessä ja sen voiman valjastamisessa omassa markkinoinnissa on pitää huoli siitä, ettei oma brändisi kuulosta neutraalilta.  

Ääni on kaikkialla, ja sen myötä myös audiomainonta on läsnä ihmisten arjessa monipuolisemmin kuin koskaan aiemmin. Äänen voima piilee sen kyvyssä herättää tunteita. 

Audiomainontaa ei ole sidottu ainoastaan FM-radiomainontaan, vaan digitaalinen audion jakelu on laajentanut sen mahdollisuuksia podcasteihin, IP-radioon, musiikin suoratoistopalveluihin ja mobiilipeleihin. Lisäksi retail audion kautta äänimainonta kuuluu myös liiketiloissa kuten kauppakeskuksissa, kuntosaleilla ja myymälöissä.  

Ääni on vahva tunnevaikuttaja, ja sen vahvuuksia kannattaa hyödyntää myös esimerkiksi tv-, some- ja videomainonnan vaikuttavuutta lisäävänä elementtinä. Kun kuva ja ammattitaitoisesti suunniteltu ääni yhdistyvät, viesti ei vain näy – vaan se myös tuntuu.    

Oikein suunniteltuna audiomainonta on erittäin tehokas työkalu kuljettamaan markkinointiviestiä läpi ostopolun eri vaiheiden – tavoittavasti, vaikuttavasti, muistettavasti ja kustannustehokkaasti. 

Äänen voima piilee sen kyvyssä herättää tunteita. 

Markkinointisuunnitelmassa audio roolitetaan usein tiukasti tukemaan pelkästään tunnettuuden kasvattamista tai taktisen viestin toiston lisäämistä. Äänen voi kuitenkin roolittaa laajemminkin, kuten luomaan tunnettuutta laajalla tavoittavuudella ja toistolla, lisäämään harkintaa vahvalla vaikuttavuudella ja muistijäljellä sekä aktivoimaan ostopäätökseen monipuolisten ja ainutlaatuisten kohtaamispisteidensä kautta lähellä ostohetkeä. 

Audiomainonta osana ostopolkua 

Olemme valjastaneet äänen markkinoijan tarpeisiin kattavan audioverkostomme kautta. Bauer Median Total Audio yhdistää audiokampanjaan kuuluvuuden FM-radioissa, Audio Xi:ssa ja audion retail media -verkostossamme.  

Suunnitelmallinen, ostopolun eri vaiheet kattava äänenkäyttö, kasvattaa tutkitusti huomiota, erottuvuutta ja muistettavuutta. Spottikampajointiin verrattuna Total Audio tarjoaa keskimäärin 750 000 enemmän mainontaa huomanneita henkilöitä. 

**********************************************************

Lisää näkemyksiä äänen vahvuuksista sekä mahdollisuuksista löydät juuri julkaistusta Audio Landscape 2025 -kokonaisuudesta.

Janne Turunen, Myyntijohtaja

Janne on toiminut Bauer Medialla niin pienien ja keskisuurien paikallisten asiakkaiden kuin isojen valtakunnallisten brändienkin parissa. Toimiminen monenlaisten yritysten kanssa on tuonut vahvaa ymmärrystä erilaisten toimialojen liiketoiminnasta ja liiketoimintamalleista. Jannella on laaja näkemys erilaisten ratkaisukokonaisuuksien toimivuudesta sekä tuloksellisen markkinoinnin edellytyksistä.

Kirjoittajan artikkelit