Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Verkossa

Koska ääni ratkaisee

14. joulukuuta 2017

Mia Backman, Luova tuottaja

Vanhempainvapaalla ollessani enemmän kuin kukaan muu, minulle seuraa piti Jari Sarasvuo. Hänen sarjansa Yle Puheella oli läheinen kokemus, jonka pystyin kuuntelemaan Yle Areenan kautta minulle parhaaseen aikaan. Joskus tein sen useampaankin kertaan, koska univelka vei muistini.

Vaunulenkeillä kuuntelin Café au lait -sarjaa, jossa upeat naiset, Helena ja Lilli, haastattelevat suomalaisia naisia ulkomailla. En ollutkaan yksin itselleni vieraalla maaperällä. Jollekin se oli Peru, minulle uusi elämäntilanne. Huorapuutarhan nuoret naiset, Pauliina ja Justiina, sen sijaan toimivat dekkarin korvikkeina, kun aikaa lukemiselle ei ollut, ja pyykit piti saada hoidettua.

Hyvä tarina koskettaa

On olemassa sekä erinomaisia tarinoita että tarinankertojia. Erinomainen tarinankertoja puhuu jännitysnäytelmäksi kaupassakäyntinsä tai kahvinkeittonsa. Erinomainen tarina kulkee suusta suuhun, mahdollisesti sukupolvelta toiselle, viihdyttämällä uudelleen ja uudelleen, koska se koskettaa jotain perustavanlaatuista meissä.

Joulukuussa lanseerattu Radioplay on Bauer Median on demand -audiopalvelu, jossa on mahdollista kuunnella nettiradioitamme ja jälkikuunteluna radiolähetyksiämme sekä kuulla podcastien muodossa juuri niitä tarinoita ja tarinankertojia, joista nautimme.

Vaikka puhun yllä tarinoista, jotka yhdistävät, on demand -sisältöjen suola piilee nimenomaan aika- ja paikkariippumattomassa kuuntelumahdollisuudessa Voit valita seurasi ja kiinnostuksen kohteesi sekä löytää uusia, silloin kun se sinulle parhaiten sopii. Vaikka multitaskaaminen on menossa pois muodista, en voisi olla kiitollisempi useille podcasteille, joista olen oppinut uusia asioita ulkoiluttaessani koiraa, tai jotka ovat pysäyttäneet nauramaan kesken juoksulenkin. Tätä kaikkea haluamme tuoda Radioplayn kautta suomalaisille: mindfullnessia korvien kautta (sitäkin on tulossa, sanan varsinaisessa merkityksessä).

Itkusta nauruun

Koska olemme suomalaisia ja kielialueemme on pieni, on aina hyvä katsella maailmalle, kun puhutaan uudenlaisen viihtymismuodon kuoriutumisesta Pohjolan perukoille. Avaamalla lähimmän internetselaimen ja kirjoittamalla lempiruokasi/värisi/urheilulajisi hakukenttään ja kirjoittamalla perään sanan podcast löydät taatusti jonkun keskustelemassa asiasta oman sarjansa nimissä. Meidän tehtävämme onkin tehdä sekä kuluttajille että mainostajille se esityö, jossa parhaat ideat ja tekijät seulotaan käyttöömme, viihtymisen sekä luontevan mainosyhteistyön valjaisiin.

Koska olemme kaupallinen radiotalo, olemme tietenkin jo miettineet valmiiksi kaupalliset ratkaisut jokaiseen sarjaamme. Iloksemme voimme jo nyt sanoa, että niitä on laidasta laitaan paljon: asialinjasta musiikkiin, itkusta nauruun ja yllätyksellisyydestä turvallisuuteen. Olemme sisältömarkkinoinnin aikakautena onnistuneet myös vahvistamaan jo olemassa olevaa sisältömarkkinointiosaamistamme audionatiivien avulla, joista ensimmäiset kajahtavat ilmoille heti vuoden 2018 alusta. Haluamme olla audiobisneksen suunnannäyttäjä, ja tämä on merkittävä teko sen puolesta.

Kuunnelkaa ihmiset ääntä, tarinoita ja niiden kertojia. Me tuomme niitä teille nyt, intohimoisesti ja ammattitaidolla.

PS: Kiitos Jari Sarasvuo sarjastasi, lapseni nukahtaa edelleen levollisesti tummaan puheääneesi.

 

https://radioplay.fi/