Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.
Vieraskynä
1. maaliskuuta 2018
Lähes jokainen toimiala ja yritys etsii tällä hetkellä kuumeisesti kasvua uusista liiketoiminta-alueista ja -malleista. Startup-ekosysteemin hyödyntäminen on jo tovin ollut kiinnostava tapa turvata yrityksen tulevaisuutta, kun vanhaa ydinliiketoimintaa uhkaa hiljalleen tappava tauti. Tie onnistuneeseen startup-yhteistyöhön ei ole helppo tai yksinkertainen, mutta taatusti opettavainen ja onnistuessaan palkitseva. On otettava riskejä, investoitava, rikottava oman organisaation perinteitä ja juurtuneita ajatusmalleja uuden tieltä.
Digitalisaatiosta ja median murroksesta on puhuttu jo kyllästymiseen saakka. Se näkyykin vahvasti kasvavissa investoinneissa, joita myös media- ja viihdeteollisuuden startupeihin on tehty. Sijoittajien kiinnostuksen on herättänyt erityisesti uudet tavat julkaista musiikkia, VR:n (Virtual Reality) ja AR:n (Augmented Reality) hyödyntäminen ja sosiaalinen musiikin kuuntelu.
AI (Artificial Intelligence), VR ja AR eivät ole enää kaukaisia unelmia, vaan jokaisen yrityksen ja kuluttajan saatavilla olevia keinoja kokea ja tuottaa elämyksiä. Musiikkiteollisuuden ja median mahdollisuudet esittää ja osallistaa yleisöä erilaisilla sisällöillä kasvaa räjähdysmäisesti, kun kotitalouksiin uskotaan hankittavan jopa 60 miljoonaa MR (Mixed Reality) -laitetta tämän vuoden aikana.
Ääni, jota emme kuule
Meiltä ja maailmalta löytyy mielenkiintoisia startupeja, jotka ovat kehittäneet merkittäviä ratkaisuja äänen ympärille. Usein ajattelemme, että ääni on vain puhetta, musiikkia, mainoksia tai ilmoitus uudesta WhatsApp-viestistä. Todellisuudessa ääntä on kaikkialla, ja usein uhkaavin voi olla se, jota emme kuule.
Yksi kiinnostavimmista kasvuyrityksistä on suomalainen Noiseless Acoustics, jonka kehittämällä kameralla voidaan nähdä ääniä, joita ihmiskorva ei kuule. Ainutlaatuinen metodi mahdollistaa esimerkiksi vaarallisten kaasuvuotojen tai sähkövikojen havainnoinnin tehtailla. Sensoreiden ja kameran muodostama data tallentuu alustalle, joka toimii työkaluna myös silloin, kun mahdollinen ongelma pitää taklata tuhansien kilometrien päästä.
Ruotsalainen Minut puolestaan uskoo siihen, ettei kamerat tai kuuntelulaitteet tee kodista turvallista. Heidän kehittämänsä sensori tunnistaa äänen, lämpötilan ja ilmankosteuden perusteella, jos kodissa tapahtuu jotain epätavallista. Sensorit ja algoritmit muodostavat jo vuorokaudessa käsityksen, mitkä ovat kodin normaalit olosuhteet, ja näiden perusteella asukas saa helppolukuisen analyysin puhelimensa applikaatioon. Vastaavanlaisten innovaatioiden myötä vanhustenhoito voi lähitulevaisuudessa olla huomattavasti laadukkaampaa, kun laite voi esimerkiksi ilmoittaa kaatumisesta tai poikkeuksellisen pitkästä hiljaisuudesta vanhuksen läheisille.
Kuulokkeet, jotka kuuntelevat
Kiinalainen Vinci on tuonut markkinoille ääniohjattavat kuulokkeet, jotka tunnistavat käyttäjän ja tietävät millaista musiikkia hän haluaa kuunnella. Vinci-kuulokkeet hyödyntävät Amazonin Alexaa, joka ymmärtää yli 15 000 kysymystä. Kuulokkeet ovat kuin henkilökohtainen assistentti, joka kertoo milloin kannattaa turvautua bussin sijaan taksiin ja ilmoittaa juoksulenkillä keskimääräisen kilometrinopeuden sekä sykkeen. Mitä enemmän kuulokkeita käyttää, sen paremmin Vinci oppii tuntemaan käyttäjän ja käyttökokemus paranee.
Kasvuyritysten kanssa työskentely on jatkuvaa oppimista ja yllättymistä. Yrittäjien intohimoinen suhtautuminen omaan tuotteeseen inspiroi arjessa ja osoittaa sen merkityksellisyyden menestyksessä. Olen etuoikeutettu päästessäni katsomaan useiden eri toimialojen kehittymistä näköalapaikalta ja luomaan palveluita, joilla on merkitystä koko yhteiskunnalle ja ympäristölle.