Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.
Vieraskynä
11. huhtikuuta 2024
Vaikuttavan audiomarkkinoinnin avaimet -tilaisuus järjestettiin tänä keväänä jo 11. kertaa. Miltä tämä audion monipuolisia mahdollisuuksia käsittelevä ja inspiroiviin innovaatioihin pureutuva tapahtuma kuulosti ensikertalaisen korvin?
Osallistuin ensikertalaisena Bauer Median Vaikuttavan audiomarkkinoinnin avaimet -tilaisuuteen, ja odotukset olivat korkealla. Eikä vähiten siksi, että ylistävää palautetta
kerännyt tapahtuma on palkittu jo kahteen otteeseen (2020 ja 2022) vuoden tapahtumatoteutuksena RadioGaalassa. Nyt järjestetty tapahtuma oli 11.
Mediapalveluiden toteuttamista opiskelevana ja Bauer Medialla markkinointi- ja tapahtumatuotantoharjoittelijana työharjoittelua suorittavana odotin erityisesti sitä, mitä kaikkea uutta voin oppia äänestä ja sen monipuolisesta käytöstä markkinoinnissa.
Olen aiemmin työskennellyt media-alalla mutta en audion parissa. Tämäkin oli siis yksi syy, miksi tapahtuma kiinnosti minua erityisesti jo etukäteen.
Yleisö kerääntyy Korjaamon Vaunusaliin, ja huomaan kiinnostuneita korvia kääntyneenä kohti lavaa odottavissa tunnelmissa.
Tapahtuma alkaa, kun tanssija ja koreografi Minna Tervamäki saapuu lavalle tanssien. Aiheena on miten ääni vaikuttaa tanssijan ja koreografin työskentelyyn.
Kansallisbaletin tähtitanssijana tutuksi tullut Tervamäki kertoo kuinka ‘’soundi’’ kulkee usein hänen päässään. Tervamäen huomiot siitä, miten ääni ja liike voivat luoda saumattoman liiton, korostavat äänen syvällistä merkitystä tanssille ja koreografialle.
Tarinallisessa kerronnassa audio on vaikuttavassa asemassa, ja äänimaailmaa
muuttamalla tarinan sanoma voi helposti muuttua.
Seuraavana lavalle astelee säveltäjä Petri Alanko, joka avaa yleisölle musiikin merkitystä pelimaailmassa. Alanko on oikea henkilö puhumaan aiheesta, sillä hän
ollut mukana tekemässä suuren kokoluokan ja budjetin videopelejä, joista
esimerkkinä tilaisuudessa nähdään pätkä erittäin menestyneestä Alan Wake
-videopelisarjasta, johon Alanko on säveltänyt musiikkia.
Alankoa haastattelee niin ikään säveltäjänä toimiva, Bauer Median Audio Branding Specialist, Vellu Maurola. Odotukset nousevat entisestään, kun haastattelun alussa Maurola mainitsee, että Alankoa voisi tituleerata jopa maailman kovimmaksi pelimusiikkisäveltäjäksi.
Alangon puheenvuoro avaa ovia siihen, miten musiikki vaikuttaa videopelien maailmassa tuoden pelikokemukseen syvyyttä ja tunnetta. Alanko kertoo, että nähdessään videon ilman ääntä, hänelle muodostuu yleensä lähes välittömästi mielikuva audiosta, joka videoon sopisi.
Saamme nähdä videopätkän Alan Wake 2 -videopelistä, jossa äänimaailma on viilattu täydellisyyteen. Sitä on vaikea selittää, joten suosittelen lämpimästi katsomaan videon haastattelusta.
Myös tekoäly tulee puheeksi peliaudion tekemisessä. Alangon mukaan tekoälyn tuleminen on päivänselvää, se tulee hyväksyä yhtenä työkaluista ja siihen tulee suhtautua avustavana, eikä orjuuttavana asiana.
Haastattelun lopuksi Maurola kysyy Alangolta, kuinka pelimusiikki mahtaisi toimia livenä. Tästä yleisö saakin heti maistiaisen, sillä tämän jälkeen lavalle saapuu yllätyksenä Poets of the Fall, eli yhtye, jonka musiikkia löytyy muun muassa Alan Wake 2 -videopelistä.
Yhtyeen laulajan, Marko Saareston, syvä ja harmoninen ääni täyttää Vaunusalin, ja huomaan, kuinka yleisössä puhelimet suuntautuvat kohti lavaa taltioimaan esitystä. Omani mukaan lukien.
Helsingin yliopiston aivotutkija ja professori Minna Huotilaisen esitys tuo tärkeän tieteellisen näkökulman keskusteluun korostamalla audion vaikutusta aivoihin. Aivotutkijan puheenvuoron mukaan audio voi olla jopa terveysteko.
Huotilainen näyttää mielenkiintoisen ja ajatuksia herättävän tutkimuksen, jossa on tutkittu sitä, kokeeko henkilö oikeita tunteita nähdessään elokuvasta pätkän sekä audiolla että ilman. Kun Huotilainen puhuu aivojen ja tunteiden keskinäisestä harmoniasta, hän valaisee sitä, että audio voi aktivoida aivojemme alueita, jotka ovat vastuussa tunnereaktioista, muistista ja mielihyvän kokemisesta.
‘’Pelkkä kuva ei kykene aktivoimaan näitä aivoalueita (amygdala, hippokampus ja parahippokampus) juuri lainkaan”, Huotilainen sanoo ja kutsuu kyseisiä alueita myös ”sex, drugs and rock’n and roll -alueeksi’’.
Huotilaisen esiin nostama tutkimus korostaa, kuinka ääni lisää syvyyttä ja rikkautta kokemukseen, mikä voi auttaa ymmärtämään paremmin tunteita ja niiden vaikutusta aivoihin. Esityksen aikana Huotilainen esittelee kiehtovia näkemyksiä ja tutkimustuloksia siitä, miten aivot ja tunteet toimivat yhteissoinnussa.
Suosittelen lämpimästi tutustumaan näihin oivalluksiin videolta, jossa ammattilainen itse avaa aihetta.
Seuraavana lavalle astelee audion moniottelija, Bauer Median Head of Audio Branding Lauri Domnick, kertomaan siitä, miten ääni ja hormonit liittyvät toisiinsa sekä miten ottaa nämä huomioon audiomainnonnassa.
Domnickin puheessa alkaa vilahdella eri hormoneja, kuten dopamiini, oksitosiini, testosteroni ja vasopressiini. Audiomainonnassa näitä hormoneja voidaan hyödyntää valitsemalla esimerkiksi ääniraita, joka herättää positiivisia tunteita ja mielihyvää, jolloin mainos voi tuntua houkuttelevammalta ja mieleenpainuvammalta.
Miten mainos koetaan emotionaalisesti ja millaisia reaktioita se herättää? Tästä oli hyvä esimerkki: katsoessaan hyväntekeväisyyttä käsitteleviä videoita koeryhmä lahjoitti enemmän rahaa hyväntekeväisyyteen, kun heille annettiin oksitosiinia.
Tähän tavoitteeseen halutaan pyrkiä myös audiomarkkinoinnilla – brändeihin rakastumiseen ja sitoutumiseen.
Domnick antoi meille esimerkkejä musiikeista, jolloin nämä hormonit alkavat erittyä:
Dopamiini
~ Kaija Koon Tinakenkätyttö (kieltämättä, suu kääntyi ylöspäin)
Oksitosiini ~
Käärijän Cha Cha Cha (mikäli emme olisi olleet Vaunusalissa pakarat kiinni penkeissä, olisin todennäköisesti noussut tanssimaan).
Saimme myös esimerkin mainoksesta, jonka jingle on jäänyt ainakin itselle mieleen hyvässä ja pahassa, mutta joka kerta on laulettava mainoksen mukana. Kyseessä on tietenkin allergialääke Heinix.
Allergiaoireille rukkaset – ota Heinix. Se on suomalaisten suosima, just siks – Heinix…
Puhe kääntyy äänilogoihin, jolloin Domnick kutsuu lavalle Porin kaupungin markkinointiasiantuntijan, Marika Virtasen, joka mainitsee, että Porin kaupungin toimintatapa on ‘’Pori pääsee ihon alle.’’
Pian käykin ilmi, kuinka Porin kaupunki on tehnyt markkinointia ‘’raamien ulkopuolelta’’.
Tästä hyvä esimerkki on Porin kaupungin äänilogo, joka on kieltämättä ‘’raamien ulkopuolella’’. Äänilogoa on kuvailtu kokeilevaksi, vähän oudoksi ja erottuvaksi. Äänilogo lähtee pyörimään, ja allekirjoitan kaikki edellä mainitut adjektiivit.
Suosittelen kuuntelemaan äänilogon videolta, joka saa kyllä mielenkiinnon heräämään (Porin Kaupungin äänilogon esittely alkaa kohdasta n. 13:08).
Odotettuun ja jännitystä kihelmöivään Ensireaktio-osioon meidät johdattaa Bauer Median luova johtaja, Ismo Heikkilä, jonka pariksi saapuu Beelyn markkinointijohtaja Jonna Hiltunen.
Ensireaktion ideana on käsikirjoittaa ja tuottaa uudelle asiakkaalle radiomainos ilman briifiä. Tällä kertaa saamme kuulla kolme spottia, jotka asiakas siis kuulee ensimmäistä kertaa lavalla liveyleisön edessä.
Spotit kuulostaa freesiltä ja niistä käy hyvin ilmi, kuinka helppokäyttöinen Beelyn palvelu on.
‘’Ei se huono ollut’’, Hiltunen kiteyttää, ja Heikkilä pyyhkii hikeä otsaltaan.
Myös yleisö saa äänestää, meneekö spotti jatkoon vai pitääkö vielä miettiä.
Äänet jakautuvat 58 – jatkoon ja 28 – ehkä mietitään vielä.
Mitä mieltä itse olet?
Lopuksi haluan jakaa omat fiilikseni tästä uskomattomasta tapahtumasta. Uppoutuessani puhujien tarinoihin tunsin intoa ja inspiraatiota. Ensikertalaisena audiomarkkinoinnin maailmassa sain valtavasti uutta tietoa ja näkökulmia, jotka syvensivät ymmärrystäni siitä, miten tärkeässä roolissa audio on markkinoinnissa. Esimerkit ja käytännön vinkit herättivät mielenkiintoisia ajatuksia. Kiitän kaikkia puhujia tästä unohtumattomasta kokemuksesta.