Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Kesä 2023

Kulutuksessa korjataan kesällä elämysvelkaa. Nyt tarvitaan elämyksellistä markkinointia, ja sen teet audiolla!

Joko tiedät, miltä markkinoijan kesä kuulostaa? Selvitimme Etlan ja Omnicom Media Groupin asiantuntijoilta lähtökohtia kesän markkinoinnin suunnitteluun. Heidän kertomansa mukaan kesän avainteemoja ovat ostovoiman kasvu, laskeva inflaatio, elämysvelka ja arjen ilot.

On aika virittää markkinoijan mindset uudelle taajuudelle, sillä nyt tarvitaan inspiroivaa ja elämyksellistä markkinointia! Ja sen teet audiolla!

Grillissa tirisee

Taantuma peruttu, ostovoima kasvaa ja on hyvällä tasolla

Suomalaisten ostovoima ja luottamus omaan talouteen ovat viime kesää paremmalla tasolla. Etlan toimitusjohtaja Aki Kangasharju ennustaa kesälle 2023 positiivisia näkymiä.

Taloudelliset lähtökohdat kesään ovat rohkaisevat.

• Pahimmalta taantumalta vältyttiin.
• Inflaation kehitys on tasoittunut ja aloittanut laskusuunnan.
• Korot ovat jo saavuttaneet lakipisteensä.
• Ostovoima kasvaa ja on hyvällä tasolla.
• Kuluttajaluottamusindeksi on korkeampi kuin kesällä 2022.

Aiemmilta vuosilta tiedämme myös, että lompakon nyörit ovat perinteisesti löysemmällä kesäkaudella. Ihan itsekseen nyörien avautumista ei kuitenkaan kannata jäädä odottelemaan.

Ostovoima kasvaa ja on kokonaisuudessaan hyvällä tasolla. Kuluttajaluottamusindeksi on korkeampi kuin kesällä 2022.
Aki Kangasharju, toimitusjohtaja, Etla

Markkinoijan huomio kannattaa kiinnittää ostofunnelin alkupään tavoittavuuteen

Ostovoima kasvaa ja on hyvällä tasolla koko väestössä mitattuna. Brändisi kannattaa tavoittaa kesän markkinoinnillaan ihmiset mahdollisimman laajasti. Keskiostokset saattavat pienentyä, mutta keskiostoissa menetettyä liikevaihtoa voi paikata tarpeeksi tavoittavilla markkinointiratkaisuilla, joilla ostajien määrä kasvaa.

Audio tarjoaa kesän markkinointiin kattavan tavoittavuuden. Bauer Media on Suomen tavoittavin audiotoimija, ja kanssamme brändisi tavoittaa yli puolet suomalaisista joka viikko – myös kesällä!

Audiomainonta osana markkinointikakkua tehostaa myös muiden medioiden tehoa.

• Audiomainonta kasvattaa kampanjan kokonaishuomioarvoa +15 %
• Audiomainonta kasvattaa mainonnan Total ROMIa +56 %
• Audiomainonnan myyntivaikutus on merkittävästi pidempi kuin medioilla keskimäärin
• Audiomainonnan huomioarvoprosentin keskimääräinen hinta on yksi edullisimmista verrattuna muihin mediaryhmiin.
• Audio tarjoaa kesän markkinointiin kattavan tavoittavuuden. Bauer Media on Suomen tavoittavin audiotoimija, ja kanssamme brändisi tavoittaa yli puolet suomalaisista joka viikko – myös kesällä!
   o 2,3 M kuuntelijaa/vko (9+), FM-kuuntelu
   o 650 K kuuntelijaa/vko (9+), digitaalinen kuuntelu

Entä minkälainen markkinointi saa ostohalut heräämään tänä kesänä?

Tavoittavuus - luovuus - elämykset

Kesällä ratkotaan elämysvelkaa

Suomalaisilla on kertynyt elämysvelkaa, jota ratkotaan pitkin kesää. Arjessa halutaan tehdä pieniä irtiottoja ja tavallisistakin asioista elämyksellisiä.

Tervonen ennustaa, että arjen iloille riittää kesällä kysyntää. Ostohaluja kutkutellaan parhaiten elämyksellisellä markkinoinnilla. Hän kannustaa markkinoijaa ravistelemaan ajatteluaan, irtautumaan tylsyydestä ja tekemään aivan tavallisistakin asioista elämyksiä. Ruokaostoksilla mielessä ei ole ainoastaan tuotteet, vaan ajatukset täyttyvät grillillä paistuvien herkkujen tuoksusta, kauniista kesäisestä kattauksesta ja yhteisistä hetkistä ruokapöydän ääressä. Brändien kannattaakin tarjoilla mielikuvia ruokkivaa, viihdyttävää, elämyksellistä markkinointia! Herkkujen tulee kuulostaa herkuilta, ja brändien brändeiltä!

Ja sen teet audiolla.

Kulutuksessa korjataan kesällä elämysvelkaa.
Nyt tarvitaan viihdyttävää, elämyksellistä ja mielikuvia rakentavaa markkinointia.

Kari Tervonen, Road Map Director, OMG

Äänellä vastaat elämysnälkään

Ääni on valtavan epäkonkreettista. Me emme näe sitä emmekä voi koskettaa sitä. Ja siitä huolimatta se saa meidät näkemään ja kuvittelemaan, se koskettaa meitä ja saa meidät tuntemaan. Tutun tunnarin ensimmäinen sekunti, brändiäänen ensimmäinen sana tai tunnistettava nopea ääniefekti herättävät brändiin yhdistyvät henkilökohtaiset muistot ja mielikuvat välittömästi. Sen sijaan, että meille näytetään missä olemme tai mitä ympäristössämme tapahtuu, luomme paikan ja ympäristön mielessämme itse. Näin kokemus on voimakkaampi ja henkilökohtainen. Tässä piilee äänen voima.

Ääni on maailman vahvin tunnemedia. Ääntä käyttämällä brändisi vastaa kesän elämysnälkään ja luo aivan tavallisistakin asioista elämyksiä.

• Äänellä herätät brändiisi liittyvät henkilökohtaiset muistot ja mielikuvat.
• Ääni mahdollistaa rosot, empatian, elämänmakuisuuden ja yllätyksellisyyden.
• Äänellä inspiroit ostofunnelin kaikissa vaiheissa ja pääset lähelle ihmistä.

• Herkullisia kansainvälisiä audiomainoksia! Inspiroidu kansainvälisesti palkituista mainoksista, joissa kesän markkinoinnissa kaivatut viihteellisyys ja elämyksellisyys ovat keskiössä.
   o Jack Hard Ciderin tapa viestiä matalahappoisen juoman eduista nostattaa hymyn huulille.
   o KitKat oivalsi, miten brändi ja tuote kiinnittyvät ajankohtaiseen teemaan omalla tyylillään, tunnistettavasti ja viihteellisesti.
   o Purina kiinnittää koiran omistajien huomion tarinaan jo spotin ensi sekunneista alkaen ja saa toteamaan, että näinhän se arki sujuu meilläkin.

🎤 Kuuntele

Miten brändisi ottaa audiosta hyödyn irti kesän markkinoinnissaan ja vastaa elämysnälkään?

Radio Novan kesäjengiä

Olemme livenä läpi kesän ja ratkomme elämysvelkaa yhdessä suomalaisten kanssa

Autamme sinua suunnittelemaan tavoittavia ja elämyksellisiä audioratkaisuja osana kesän markkinointitoimenpiteitä. Kanssamme brändisi tavoittaa laajasti, ja toisaalta puhuttelee kohdennetusti.

• Laaja kanavavalikkomme mahdollistaa massaviestimisen lisäksi tarkempien kohderyhmien puhuttelun niin FM- kuin digiaudion alustoilla.

• Audiosisältöyhteistyö tarjoaa brändillesi väylän päästä lähelle ihmistä, osaksi audiovaikuttajien ja kuuntelijoiden välistä monikanavaista dialogia. Merkitykselliset bränditeot, tuotelanseeraukset tai taktisemmat markkinointiviestinnän tavoitteet taipuvat audiovaikuttajiemme dialogeissa luontevaksi kaupalliseksi sisällöksi.

Olemme livenä läpi kesän ja elämme ajankohtaisia teemoja ja tapahtumia yhdessä suomalaisten kanssa. Radiomme tavoittavat kattavasti ja luovat kesäistä tunnelmaa, audiovaikuttajamme elävät hetkessä ja tuovat brändisi lähelle. Digiaudio puolestaan nappaa huomion kuulokkeissa missä vain kohderyhmäsi liikkuukin. Monet festivaalit ja kesäiset kisamme taajuuksilla osallistavat ja tarjoilevat uusia, herkullisia kesämuistoja!

Huolehditaan siis yhdessä, ettei ääni ole kesän markkinointikakun puuttuva pala!

Lähteet

• Haastattelu Aki Kangasharju, toimitusjohtaja, Etla
• Haastattelu Kari Tervonen, Road Map Director, Omnicom Media Group
• Finnpanel, KRT 12/2022-2/2023 sekä AdSwizz ka.11/2022-2/2023
• TPHD Finland kampanjatietokanta, +100 K € kampanjat (n. 400 kampanjaa)
• 2012-2021 Dagmar ROMI benchmark meta-analyysi
• Radiocentre, Get Inspired