Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Audiomarkkinassa

Audiotrendit 2023: onko brändilläsi varaa olla hiljaa?

19. joulukuuta 2022

Lauri Domnick, Creative Director

Some on nykyään täynnä ääntä, mutta siitä huolimatta monet brändit hapuilevat edelleen oman äänensä kanssa. Tulevaisuudessa audio muodostuu yhä tärkeämmäksi osaksi markkinointiviestintää, ja kilpailu kuluttajien huomiosta kovenee.

Vielä pari kolme vuotta sitten markkinointipäättäjät vähättelivät äänen merkitystä sosiaalisessa mediassa. Videoita kun ei oikein katsottu äänet päällä. Tarvittiin vain TikTok, joka teki tähän ajatteluun täyskäännöksen, ja nyt some on täynnä ääntä.

Brändeille tämä toi uuden haasteen: mitä musiikkia käytetään videoissa, jotka aiemmin olivat hiljaisia? Tekijänoikeudellisista syistä brändit eivät voi somemarkkinoinnissaan käyttää hittibiisejä samaan tapaan kuin tavalliset tallaajat videoissaan, joten joudutaan penkomaan jälleen katalogimusahyllyjä.

Sosiaalisen median käyttö markkinointiviestinnässä ei ole loppumassa, joten ensi vuonna yhä useampi (some edellä markkinoiva) brändi tulee kääntämään suunnan brändeille omaa ääntä säveltävien yritysten puoleen – ja hyvä niin!

Brändeille oma audiotoimisto

Brändeillä on usein mainostoimisto ja mediatoimisto. Kumppanipalettiin liittyvät monesti myös sometoimistot, viestintätoimistot, vaikuttajamarkkinointitoimistot ja niin edelleen. Markkinointi on ollut jo hyvän tovin todella pirstaloitunutta, eikä voida olettaa, että brändin pieni inhouse-tiimi hanskaa jokaisen kanavan ja tavan markkinoida, eikä pidäkään.

Tämä toteutuu jatkossa myös audiossa. Siinä missä brändin äänitekemistä on aiemmin suoritettu kampanja- tai projektikohtaisesti (ja usein vähän vasurilla), muodostuu se yhä tärkeämmäksi osaksi brändin jokapäiväistä markkinointiviestintää.

Tästä syystä muutamilla edelläkävijöillä on jo nyt oma audiotoimistonsa rikastamassa ja tehostamassa markkinoinnin vaikutusta. Aistin tässä kasvavan trendin, sillä tulokset ovat olleet todella hyviä.

Immersiivisyys – äänen uusi ulottuvuus

Yhä useampi ihminen nauttii audionsa kuulokkeilla, joihin on mahdollista tuoda perinteistä stereoääntä merkittävästi laajempi ja kokemuksellisempi tapa kuunnella. Tapa, jolla kuulija saadaan aidosti keskelle toimintaa, paikkoja ja tilanteita.

Immersiivinen ääni, mitä se on?

Immersiivinen ääni on globaalisti seuraava oikeasti ISO audiotrendi. Olemme tehneet immersiivisen audiomainonnan testejä Suomessa, ja tulokset ovat käsittämättömän hyviä.

Immersiivinen mainonta ajoi kaikilla mittareilla selkeästi ohi perinteisestä stereomainoksesta. Esimerkiksi mainonnan huomioarvo oli 100 % suurempi ja mainostetun tuotteen ostoaikomus 320 % suurempi silloin, kun käyttäjä kuuli mainoksen immersiivisenä kuulokkeista, verrattuna tavalliseen kaiutinkuunteluun.

Immersiivinen mainonta ajoi kaikilla mittareilla selkeästi ohi perinteisestä stereomainoksesta.

Olemme tietääksemme Suomen markkinassa ainoa toimija, joka tuottaa jo asiakkailleen immersiivistä mainontaa, jota hyödynnetään ennen kaikkea digitaalisessa audiossa (meillä on myös Suomen laajin digitaalisen audion verkosto).

Ennustan, että immersiivisestä audiomainonnasta tulee valtavirtaa tulevan kahden vuoden aikana. Myös brändien omiin ääni-identiteetteihin tulee immersiivinen ulottuvuus mukaan, ja tulevaisuuden äänilogo on ”kolmiulotteinen”.

Viestintä laittaa äänet päälle

Siinä missä markkinointiväki on jo oivaltanut ja ostanut audion vaikuttavuuden, ovat viestintäpuolen tekijät pääsääntöisesti vielä lähtötelineissä asian kanssa. Mutta tähän on tulossa muutos, joka on hidas, eikä ehkä lyö läpi vielä ensi vuoden aikana, mutta ottaa selkeitä askelia eteenpäin.

Brändien oma ääni-identiteetti kasvattaa selkeästi markkinoinnin tuloksellisuutta, mutta se voisi tehdä viestinnällekin pieniä ihmeitä. Mitä jos seuraava osavuosikatsaus, toimitusjohtajan tervehdys henkilökunnalle, uutiskirje tai tiedote olisikin myös kuunneltavissa laadukkaana ja henkilökohtaisella tavalla? Väitän, että viestinnästä voidaan tehdä audion keinoin kiinnostavampaa, tehokkaampaa ja tuloksellisempaa.

Brändien oma ääni-identiteetti kasvattaa selkeästi markkinoinnin tuloksellisuutta, mutta se voisi tehdä viestinnällekin pieniä ihmeitä.

Lauri Domnick, Creative Director

Lauri on Bauer Median ääniguru, joka on jo 20 vuotta työskennellyt musiikin ja äänen sekä niihin liittyen eri yritysten asiakaskokemuksen parissa. Ääni on Laurille paitsi työ, myös intohimo. Hän on kiinnostunut sen monista vaikutuksista ihmisiin – myös itseensä.

Vapaa-aikansa Lauri viettää mieluiten kotimaan erämaissa kartta ja kompassi kädessään – poluilla tai niiden ulkopuolella

Kirjoittajan artikkelit