Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.
3. syyskuuta 2020
Markkinointipäättäjien enemmistö uskoo toimialojensa kysynnän kasvuun loppuvuonna. Markkinointipanostuksilla haetaan aiempaa selkeämmin myynnin kasvua. IROResearchin syksyn markkinointinäkymiä selvittäneeseen kyselyyn vastanneista peräti 66 prosenttia kertoo loppuvuoden budjetin kasvavan tai pysyvän ennallaan edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Yrityksillä, joiden liiketoimintaan koronapandemia on vaikuttanut negatiivisesti, on suhteellisesti suurimmat panostukset loppuvuoteen.
”Tutkimustulosten perusteella näyttää siltä, että suurimmat leikkaukset markkinointibudjetteihin tehtiin jo ennen kesälomia. Nyt tunnelmat ovat selvästi positiivisemmat ja osa markkinoijista kasvattaa loppuvuoden panostuksiaan viime vuoteen verrattuna”, kertoo asiakkuusjohtaja Hannu Horttana IROResearch Oy:stä.
Radio mainostajien TOP 3 -mediavalinnoissa
Loppuvuoden kampanjoinnissa suositaan ensisijaisesti verkkomainontaa sekä tv- ja radiomainontaa. Mediavalintoihin vaikuttavat etenkin median tavoittavuus kohderyhmässä sekä kustannustehokkuus mainonnan ja tuotannon osalta. Myös median kyky välittää tunnetta ja haluttuja brändimielikuvia koetaan merkityksellisenä. ”Muuttunut markkinatilanne näyttäisi aiheuttavan muutoksia myös mediavalintoihin. Yritykset tarvitsevat kohdennetun markkinoinnin rinnalle tavoittavaa ja kustannustehokasta massamarkkinointia, jolla tavoitetaan myös uusia asiakkaita ja vahvistetaan kysynnän kasvua. Radion ja audion vahvuudet selkeästi korostuvat tässä ajassa”, kommentoi Bauer Median tutkimus- ja kehityspäällikkö Irmeli Ekholm tutkimustuloksia.
Tutkimuksen toteutti IROResearch Oy Bauer Median toimeksiannosta elokuussa 2020. Kyselyn tavoitteena oli selvittää markkinointipäättäjien sekä päätöksentekoon osallistuvien loppuvuoden näkymiä, arvioita koronapandemian vaikutuksista liiketoimintaan sekä syksyn markkinointisuunnitelmia. Otos muodostettiin Suomen suurimpien mainostajien joukosta (N=100) ja tiedot kerättiin puhelinhaastatteluilla.
LISÄTIEDOT
Sampsa Savolainen, myyntijohtaja, Bauer Media
puh. 040 526 5186
sampsa.savolainen@bauermedia.fi
Irmeli Ekholm, tutkimus- ja kehityspäällikkö, Bauer Media
puh. 040 580 5455
28.10.2024
23.9.2024
1.7.2024
16.5.2024