Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.
Audiomarkkinassa
27. huhtikuuta 2020
Podcast-mainonnan ostajan opas kokoaa yhteen kaiken, mitä podcastin kaupallistamisesta kiinnostunut tarvitsee päästäkseen alkuun.
Kaupallinen podcast-ala kasvaa ja kehittyy Suomessa. Samalla, kun yhä useampi kuuntelija löytää tiensä digitaalisen audion pariin, yhä useampi mainostaja kiinnostuu uusista mahdollisuuksista saada oma viesti kuuluviin entistäkin tehokkaammin. Olemme kehittämässä jännittävää ja kiehtovaa uutta alaa!
Suomessa alan toimintatavat hakevat yhä muotoaan ja niitä pyritään yhdenmukaistamaan yhdessä muiden kentällä toimivien kanssa. Digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin yhteisö IAB Finland kokosi viime vuonna alan toimijoista digitaalisen audion työryhmän, jonka tavoitteena on tuoda selkeyttä ja yhdenmukaisuutta alalla käytettyihin toimintatapoihin sekä termeihin. Työryhmään kuuluu parikymmentä podcast-toimijaa ja -asiantuntijaa, joilla on kaikilla yhteinen tavoite – viedä alaa eteenpäin Suomessa. Bauer Medialta työryhmässä mukana ovat Head of Digital Services Timo Haapala, Digital Audio Manager Elsa Kalervo sekä Head of Digital Business Sini Kervinen, joka myös toimii työryhmän puheenjohtajana.
Kervisen johdolla työryhmä julkaisi äskettäin podcast-mainonnan ostajan oppaan, joka on suunnattu podcastien kaupallisista mahdollisuuksista kiinnostuneille yrityksille ja yksityisille henkilöille. Oppaassa esitellään kattavasti suomalainen digitaalisen audion kenttä ja keskeisimmät toimijat, erilaiset sisältöformaatit sekä mainonnan keinot ja listataan alan tärkeimmät termit. Opas siis kokoaa yhteen pähkinänkuoreen kaiken sen, mitä podcastin kaupallistamisesta kiinnostunut tarvitsee päästäkseen alkuun.
Markkinoinnille digitaalinen audio on monipuolinen leikkikenttä ja ratkaisuja löytyy kaikenlaisiin tarpeisiin. Toistaiseksi tutuin podcast-mainonnan muoto on perinteinen audiospotti, joka voidaan ajaa podcastin alussa tai lopussa tai upottaa sen sisälle. Viime aikoina olemme nähneet yhä enemmän myös sisältöyhteistöitä, eli podcast-jakson tai kokonaisen sarjan sponsorointeja. Tällainen yhteistyö nivoo sisällöntekijän ja kaupallisen kumppanin yhteen audiospotteja tiiviimmin. Mahdollisuuksien kirjoon kuuluu myös yrityksen oman, brändätyn podcast-jakson tai sarjan tekeminen alusta asti.
Podcast-mainonnan ostajan oppaassa kurkistetaan myös alan tulevaisuuteen, joka näyttää sanalla sanoen valoisalta. Suomessa alalla on runsaasti tilaa kasvaa, ja kasvua vauhdittaa jatkuvasti kehittyvä teknologia, joka tuo audion yhä tiiviimmin osaksi kuluttajan arkea. Kodin älykaiuttimien ja autojen älykojelautojen yleistymisen odotetaan lisäävän podcastien kuuntelua entisestään. IAB Europe ennustaa digitaalisen audiomainonnan arvon olevan Euroopassa vuonna 2023 1,5 miljardia euroa, joka on yli kolme kertaa niin paljon kuin se oli vuonna 2019. Podcast-mainonnan osuus tästä on noin 200 miljoonaa euroa.
Podcastit sitouttavat kuulijansa tehokkaasti ja suurin osa kuuntelee jaksot keskittyneesti alusta loppuun saakka. Podcasteja kuunnellaan paljon kuulokkeilla, jolloin kuuntelu on erityisen yksilöllinen ja jopa intiimi kokemus. Mainontaan suhtaudutaan pääosin positiivisesti ja tutun juontajan lukemana mainos on kuin suositus ystävältä. Nämä seikat tekevät podcasteista kiinnostavan vaihtoehdon mainostajalle. Lisäksi Bauer Medialla podcast-mainontaa voidaan yhdistellä muuhun digimainontaan ja radiotaajuuksilla kuultavaan mainontaan, jolloin kuluttajat tavoitetaan sekä laajasti että kohdennetusti.
Bauerilla olemme audiobisneksen suunnannäyttäjinä viemässä kaupallista podcast-alaa Suomessa vahvasti eteenpäin. Ota haltuun IAB Finlandin Podcast-mainonnan ostajan opas tästä linkistä ja anna äänen vaikuttaa!