Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.
Audiomarkkinassa
30. maaliskuuta 2020
Vaikuttavan audiomarkkinoinnin avaimet -tilaisuus oli äänessä vastuullisuuden puolesta.
Näin maaliskuun lopulla tuntuu perin oudolta kirjoittaa tapahtumastamme maaliskuun alussa, jolloin yleisössämme oli fyysisesti paikalla yli sata ihmistä. Maailma muuttuu uskomattoman odottamattomasti ja nopeasti. Näinä aikoina on kuitenkin lohdullista todeta, että äänen voima on yhä valtava. Kuinka moni ottaa henkisen happihyppelyn etätyön lomassa lempimusiikkinsa parissa? Kuinka moni haluaa nyt, ehkä enemmän kuin koskaan, kuunnella lempikanavaansa radiosta tai liittää podcastin kuuntelemisen entistä tiukemmin lenkkirutiineihinsa? Tiedän, että en ole ainoa, joka ajattelee näin juuri nyt.
Bauer Media järjesti neljännen Vaikuttavan audiomarkkinoinnin avaimet -tilaisuuden maaliskuun alussa Korjaamolla, Helsingissä. Teemana oli yritysvastuullisuus. Hesburger ei ole resonoinut minulle vastuullisimpana muutosagenttina, vaikka mielenkiintoni heräsi kun kuulin uutisesta, jossa puolet Hesen burgereista aiotaan vaihtaa kasvisversioiksi vuoteen 2030 mennessä. Oli opettavaista saada kuulla olevansa väärässä Hesburgerin yritysvastuullisuuden kanssa. Heini Santos, Hesburgerin viestintäpäällikkö, piti Korjaamolla hienon avauspuheenvuoron, jossa hän kertoi, että Hesburgerissa ympäristövastuullisuus on ymmärretty liiketoimintana jo 80-luvulla, kun kioskien lämpöä alettiin hyödyntää muuhun lämmitykseen. Silloin kyse oli nimenomaan lämmityskulujen säästämisen kautta tulleesta rahallisesta edusta. Tästä on lähdetty eteenpäin ja viime vuosina Hesburger on nostanut vastuullisuuden isoksi teemakseen ja toteuttaa sitä vahvasti ja monipuolisesti. Energiaratkaisut, pakkaukset, paistinrasvan kierrätys polttoaineeksi, työvaatteet, yhteiskunnallinen vastuu… Myös hampurilaisravintolaketju voi marssia eturintamassa. Heini näytti meille konkreettisesti myös mitä tarkoittaa, kun parannetaan kasvuolosuhteita Etelä-Amerikassa: toinen puoli vuoren rinnettä on lähes paljas ja asuinkelvoton ja se puoli, mihin on istutettu mm. Hesburgerin avustuksella viljelykasvillisuutta, kukoistaa. Kasarmitorin Hesburger on sisustettu pilotointihenkisesti kierrätys- ja kestävän kehityksen materiaaleilla ja uusiin remontteihin hyödynnetään tästä saatuja kokemuksia. Myös äänibrändäys on Hesellä kestävän kehityksen mukaista. Juuri lanseerattu uusi logo on vanha tuttu kolmen saman sävelen yhdistelmä mutta siihen on rakennettu ajatuksella brändiääntä eri käyttöihin ja tilanteisiin. Mitä ajatuksia Hesburgerin tarina sinussa herättää?
Vaikuttavan audiomarkkinoinnin avaimet -tilaisuuden mielenkiintoisinta ja viihdyttävintä antia minulle edustaa joka kerralla Myytinmurtajat. Siinä asiantuntevat raadit ruotivat myyttejä, jotka liittyvät ääneen ja sen rooliin markkinoinnissa. Tällä kertaa teemana oli yritysvastuullisuus ja vastuullinen äänenkäyttö. Jälleen kerran mieli virkistyi mukavasti erilaisilla näkökulmilla erilaisista lähtökohdista. Audion arvonnoususta kertoo minulle se, että raadeissa istuu vain kovimpia osaajia. Vuosikymmen sitten vastaavan kredibiliteetin omaavan nimilistan kerääminen radiotoimijan järjestämään tilaisuuteen olisi ollut liki mahdotonta: Ville Toriseva, Katariina Uljas-Ahl, Jussi Piri, Axa Fahler, Teija Sipilä, Pauli Aalto-Setälä. Kaikki ovat tunnustettuja alan huippuja ja keulakuvia.
Paneelia vetänyt toimarimme Sami Tenkanen kertoi, että kysymysten muotoilu oli vaikeaa, koska jokaiseen väittämään löytyy helposti kimurantimpi vastakysymys. Yrityksen vastuullisuudessa vaikeinta tuntuu olevan se, että firma voisi aina olla vielä hiukan vastuullisempi. Jo lähtökohdassa on helppoa nähdä ristiriitaisuutta, koska yrityksen olemassaolo ei useimmiten perustu vastuullisuuden vaan kassavirran riittävyyteen. Tätä asiaa lähestyttiin eri myyteillä ja esimerkeillä Jeff Bezoksen lahjoituksista mainonnan olemassaolon vastuullisuuteen. Esitetyt väittämät ja myytit herättivät edellisiä kertoja enemmän konsensusta. Kun aiheena on vastuullisuus, yhteinen pääsuunta löytyy keskustelijoilta äkkiä. Onneksi näkökulmat tarjosivat variaatiota ja piristivät, etteivät keskustelut vajonneet nyökyttelyn ja hymistelyn tasolle. Esimerkkinä kommenteista Axa Fahler nosti esiin perspektiivin: liian pieni vastuullisuustekeminen isolle yritykselle näyttää helposti viherpesulta ja vastaavasti liian iso tekeminen pienellä yrityksellä saa epäilemään bisneskyvykkyyttä, koska toiminta näyttäytyy suuruudenhulluutena. Ville Toriseva taas muistutti perusasioista: vastuullisuudesta on puhuttava, jotta se on olemassa.
Oletko samaa mieltä panelistien kanssa?
Aamun tilaisuuden paneslistit vauhdissa: Teija Sipilä, Jussi Piri ja Katariina Uljas-Ahl.
Iltapäivän tilaisuuden panelistit vauhdissa: Ville Toriseva, Axa Fahler ja Pauli Aalto-Setälä.
Lavalle astelivat seuraavaksi Bauer Median äänibrändäysvelho Vellu Maurola sekä Jenni Ahtiainen, jonka yritys Deafmetal esitteli meille täysin uuden bisnesalueen. Ääni vaikuttaa myös käänteisesti, ainakin silloin kun ei kuule. Maailmassa on 488 miljoonaa ihmistä, joiden kuuloaisti ei toimi samalla tavalla kuin meillä muilla. Brändin luoja Jenni Ahtiainen kysyi kaiken avaavan kysymyksen esityksen alkupuolella: miksi silmälasit ovat cool mutta kuulolaitteita hävetään? Aivan. Tajusin että elämme pimeää keskiaikaa keskellä teknologian vallankumousta. Markkina on olemassa vaikka tyylikkäitä tuotteita ei ole. Toisin kuin silmälasit, kuulolaite ei saisi näkyä ja ehkä juuri siksi niiden muotoilu lähtee funktionaalisuuden, ei estetiikan näkökulmasta. Tähän Jenni iski ja perusti bisneksensä omakohtaisen kuulolaitehuomionsa pohjalta. Deafmetal tekee koruja ja lisäkoristeita kuulolaitteisiin. Bauer Median Lauri Domnick ja Vellu Maurola ovat luoneet audiobrändin Deafmetalin ympärille, ja kuulemisen lisäksi lähtökohtana oli se, että ääni myös tuntuu vastaanottajan kehossa. Kuulimme vaikuttavan rosoisen teoksen julkisen ensiesityksen Korjaamon tilaisuudessa. Laita kuulokkeet korville ja todenna äänen voima itse (Deafmetalin brändimusiikki alkaa kohdassa 17.47).
Artistivieraana tapahtumassa oli tällä kertaa Suvi Teräsniska. Pohjoisesta kotoisin oleva laulajatar liittyy kaupallisempaankin audioon vahvasti: hän esitti meille tunteikkaasti Missä tuulet kohtaa -kappaleen, joka on alun perin sävelletty Valion Polar-juuston mainokseen pari vuosikymmentä sitten. Suvi on tehnyt siitä uuden version, joka löytyy sekä uusien Polar-mainosten taustalta että myöskin koskettavana kappaleena hänen uudella levyllänsä.
Hauskimmasta numerosta vastasivat Folk Finlandin mainos- ja markkinointiguru ja luova johtaja Tommy Mäkinen tukenaan näyttelijä-ohjaaja Janne Reinikainen sekä kitaristi Peter Engberg. Improvisaationumerossaan tämä kolmikko kokeili, miten äänellä voi ladata viestiin tunteen, joka kuulijassa halutaan synnyttää.Hiihtoliiton tilaisuudesta vuodelta 2011 lainannutta tekstiä pohjanaan käyttänyt esitys avasi monen korvat ja naurukanavat. Tätä ennen en olisi osannut kuvitella esimerkiksi sitä, miten Cheek olisi voinut esittää konserttinsa välispiikissä huolensa kilpahiihdon jatkumisesta lumitilanteen vähenemisen johdosta. Nyt osaan. Kuuntele tallenne ja tee oma tulkintasi äänen vaikutuksesta tunteisiin.
Itse sain jälleen kunnian esitellä Ensireaktio-osuudessa sokkona ilman briiffiä asiakkaalle tehdyn radiospotin. Asiakkaana oli K-Citymarket Järvenpään kauppias Markku Hautala. Kutsuttuani Markun lavalle spotin kuuntelu jäi show’n loppupuolelle, koska olin niin innoissani kyselemässä kauppiaalta näkemyksiä markkinointiin ja siitä, mitkä askeleet veivät maailman parhaaksi ruokakaupaksi. Voitto vietiin pikkuiseen Suomeen muun muassa Walmartin ja muiden maailman suurimpien pelureiden edestä. Jostain syystä kädet hikoilivat muita kertoja enemmän tätä spottia esittäessä. Sanottakoon nyt tässäkin selkeästi se, että Ensireaktio on ennen kaikkea viihteellinen ohjelmanumero, jossa laitamme itsemme leikillisesti likoon. Audiospotteja ilman briiffiä ja asiakkaan näkemystä on ”no laitettaisko radioaalloille” -pohjalta tehty viimeksi toivottavasti vuonna 1985. Valitsimme fokukseksi oppikirjan mukaisesti yhden premium-asian koko kaupasta ja keskityimme siihen. Kauppias ei pitänyt ajatusta spottisarjasta aina yhdellä kärjellä nostettuna huonona, minkä halusin tulkita myönteisenä suhtautumisena teokseen. Mitä mieltä itse olit spotista ja kauppiaan ensireaktiosta?
Bauer Median strategia on olla audiobisneksen suunnannäyttäjä. Tämä tilaisuus keskittyi antamaan suuntaa ajatuksille kaupallisen audion vastuullisuudesta. Lanseerasimme tapahtumassa myös ”jokaisella brändillä on äänioikeus” -teemamme, jossa toteamme että brändin kannattaa pitää ääntä oman itsensä takia. Hyvin tehty brändiääni auttaa myyntiä, lisää tunnettuutta ja sitouttaa asiakkaita. Saimme arvostelut tilaisuudesta, ja ne osoittivat jälleen, että tilausta ääneen keskittyvälle tapahtumalle on vahvasti. Vaikuttavan audiomarkkinoinnin avaimet -tilaisuudet ovat vakiinnuttaneet paikkansa kentässä ja media- sekä mainostoimistoväkeä alkaa näkyä entistä enemmän. Vakiokävijöiden määrä kasvaa ja erityisesti meitä lämmitti palaute, jossa toivottiin salin valaistusta kirkkaammalle, jotta muistiinpanojen tekeminen sujuisi helpommin.
Kuva: Raisa Taurinka / VisualRama